Foto: Pressefoto



Bak artistnavnet MAS står Thomas Etholm-Kjeldsen, som den siste måneden har hatt over 2,5 millioner streams og 1 million unike månedlige lyttere på Spotify. Det er flere månedlige lyttere enn f.eks. Karpe.

Den talentfulle 35-åringen fra Oslo bor nå på Hvasser, og driver sitt eget musikkstudio der. Han er utdannet innenfor musikk- og lydproduksjon.

- Jeg har holdt på med musikk så lenge jeg kan huske, og begynte å spille inn musikk i 10-årsalderen, og lidenskapen har bare vokst siden den gang. Jeg er veldig heldig med foreldrene mine som alltid har støttet meg i musikken min, forteller Etholm-Kjeldsen til Musikknyheter.no.



Han har vokst opp med mange forskjellige musikalske inspirasjonskilder.

- Faren min spiller musikk selv og han har heldigvis overført noe av sin musikkglede til meg. Det var faktisk faren min som viste meg D’Angelo da jeg var liten, og D’Angelos musikk har påvirket mye av den musikken jeg jobber med nå. I tidlig alder var jeg mest opptatt av Hip Hop, men da jeg hørte John Frusciante spille gitar for Red Hot Chili Peppers begynte jeg å spille gitar.

- Gitarlæreren min da jeg vokste opp var Frode Barth, og han har betydd veldig mye for meg og for min musikalske forståelse. Heltene da jeg vokste opp var Jimi Hendrix, The Beatles og Pink Floyd, men har alltid vært glad i Hip Hop også. Føler jeg kan smelte sammen disse sjangrene i musikken jeg jobber med nå, noe som er utrolig gøy.

Stor kreativ frihet


Prosjektet der han lager instrumentalmusikk innenfor LoFi/NeoSoul-sjangeren, er ganske ferskt. Milepælen om 1 million unike månedlige lyttere nådde han i februar.

- Hva tror du er årsaken til at så mange omfavner musikken din?

- Først og fremst er jeg takknemlig for at så mange lytter til musikken min. Jeg har jobbet med denne type musikk i litt over 1 år nå. Jeg ble positivt overrasket over hvor inkluderende miljøet i denne sjangeren er og jeg har vært heldig å samarbeide med flere anerkjente artister innen denne sjangeren og det har definitivt hjulpet meg med min egen suksess.

- Spotify har også støttet musikken min gjennom deres store redaksjonelle spillelister, som hjelper veldig bra med å nå nye lyttere. Også plateselskapene jeg har utgitt musikken min på har hjulpet meg med å nå de riktige lytterne.

I tillegg tror han at han skiller seg litt ut i dette segmentet.

- Mange lignende artister som meg bruker ofte trommemaskiner og samplebaserte lyder. Men jeg bruker gjerne live trommesett, piano, bass og gitarer i mine produksjoner. Noe som jeg tror er med på å bidra til å skille meg ut med mitt eget sound i sjangeren jeg jobber i. Jeg velger som regel heller å skape mine egne samples og lyder som jeg kan bruke i produksjonene mine fremfor å bruke noe som allerede er skapt av andre.

Etholm-Kjeldsen forteller at man har stor kreativ frihet som komponist og produsent i LoFi/Neo-Soul-sjangeren.

- Det er en av grunnene til at jeg liker denne sjangeren så godt, den gir rom til nye lyder og eksperimentering. Noe som jeg finner veldig inspirerende.



Inspirert av naturen

Ytterst i Oslofjorden, på naturskjønne Hvasser, har Etholm-Kjeldsen sitt eget musikkstudio der alle produksjonene hans blir til.

- Selve stedet gir i seg selv inspirasjon for meg. En enkel trommerytme eller melodi kan være starten på en sang. Derfra går som regel ferden videre og jeg eksperimenterer med å finne unike og inspirerende lyder jeg kan bruke i sangene mine. Jeg ønsker at musikken min skal være tilgjengelig å lytte til, men samtidig ha noen lag i seg som gir lytterne noe mer å fordype seg i.

- For meg som liker catchy og enkle melodier prøver jeg å kombinere dette med mer alternative produksjoner i musikken min.
Jeg elsker å bruke tid på å skru lyd, finne ut av nye måter å oppnå den lyden jeg hører i hodet mitt. Om det er å bruke mikrofoner jeg selv har modifisert for å gjøre opptak av mitt 100 år gamle Steinway piano, eller spille bass gjennom 60 år gamle preamper fra Tyskland. Jeg bruker tid på sånt, for å oppnå lydbildet jeg er ute etter i produksjonene mine. I kombinasjon med moderne produksjonsteknikker bidrar alt dette til å skape lydbildet mitt.



Albumklar i mai



- Du har sluppet flere singler nå i løpet av 2023. Hva skjer fremover med tanke på ny musikk og eventuelt konserter?

- I fjor var jeg så heldig å bli invitert til Tbilisi i Georgia for å spille inn et album med den tyske artisten LESKY og den engelske artisten Waywell. Vi spilte inn instrumenter og gjorde hele produksjonen ferdig på 1 uke. Det var en fantastisk lærerik og inspirerende erfaring og jeg lærte veldig mye gjennom dette samarbeidet. Jeg spiller for det meste bass på dette prosjektet, men også noe gitar og andre instrumenter. 14. april kommer albumet Upper Vera ut og jeg gleder meg til det!

Albumet blir gitt ut på det toneangivende tyske plateselskapet Melting Pot Music.

- Senere i år kommer det mye mer musikk, mange spennende samarbeidsprosjekter med artister fra Europa og USA og jeg har nettopp gjort ferdig mitt første soloalbum som kommer ut i løpet av dette året. Jeg liker aller best å jobbe i studio, men driver for tiden og planlegger spillejobber i Norge i sommer.

- Det er mye bra norsk musikk om dagen. Hvilke andre norske artister mener du man bør følge med på nå?

- Det er utrolig mange dyktige musikere i Norge, og det er inspirerende med så mange flinke folk her. Jeg vil gjerne trekke frem andre artister som jeg ser opp til her i Norge som lager musikk i samme sjanger som meg: fnonose, Kristoffer Eikrem og HM Surf er alle verdt å sjekke ut.

- Hva med internasjonale skiver, noen favoritter akkurat nå?

- Jeg hørte en del på Old Friends New Friends-albumet til Nils Frahm i fjor og gleder meg til å se ham i Operaen i Oslo nå snart!

Webside med linker til Spotify/Apple + sosiale medier.