Foto: Truls Skram Lerø
Etter å ha brukt flere år på å finne ut av hvilket uttrykk hun ønsker å gå for videre, ser NAADE ut til å ha funnet stemmen sin. Hennes nye EP ???? er på fire låter og symboliserer ulike deler av et manipulerende partnerskap der karakteren opplever å aldri helt få grep rundt hva som egentlig skjer.– Hvis jeg skulle beskrevet EP-en, så er det et virvar, sier NAADE til Musikknyheter.
Hun er veldig opptatt av den røde tråden i teksten. Selv om de deler mye av det samme uttrykket, trives hun godt i det ekstravagante, elegante landskapet hvor tekstene blir skrevet først, så blir musikken laget for å passe uttrykket tekstene gir.
– I det siste har jeg prøvd å holde meg unna klisjeer. Jeg er litt i en sånn fase der jeg forsøker å skrive mer av tekstene i studio, og ikke bare hjemme. Dette er imidlertid en krevende prosess, og ofte får jeg totalt skrivesperre. Det ender derfor gjerne med at jeg skriver refreng og første vers hjemme for så å fullføre resten av teksten i studio. Men ja, prosessen er til å rive seg i håret av.
– Det var en tid der jeg likte å leke med ordene, men har ikke gjort like mye i det siste. Nå er det “rett på”. Er nesten skumlere. Man kan liksom ikke gjemme seg bak metaforer.
Jeg spør om NAADE kan forklare mer om hvert låt:
Is He God?
Dette er den overordnede sangen på EP-en. Jeg bruker “he og she” og ikke “meg og deg” for for å få et fugleperspektiv på situasjonen. Is He God? beskriver hvordan folk utenfor oppfatter relasjonen. De ser at relasjonen er usunn før du selv gjør det.
Wait, What?
– Jeg-personen ser plutselig det de andre ser, og blir sint på seg selv av at hun lar seg kontrollere og ikke klarer å komme seg ut av det. Er en “sinnasang”, og beskriver på mange måter frustrasjonen som oppstår når manipulatoren får henne til å si unnskyld gang på gang, selv om hun innerst inne vet at det ikke er hennes feil. “Vent, hva var det som akkurat skjedde?”
– Dette er ikke en EP med kjærlighetslåter, den handler om manipulasjon. Jeg hadde også lyst til å formidle at det ikke handler om at kvinnene som går gjennom dette er svake. Manipulasjon er en kunst der du kan være så sterk du vil, men plutselig sitter du i saksa.
Is There A Beginning To This End?
– Her har jeg-et gjort det slutt med den andre parten. Låten er derfor EP-ens lyspunkt. Hun er spekket av håp og forventning , samtidig som hun ser tilbake på fortiden for å innfinne seg med nåtiden og kvinne seg opp til fremtiden. Men hun er redd. Og klarer ikke helt å finne seg til rette i den nye situasjonen sin.
Why Stay Awake?
– Så lurte jeg: "Skal EP-en ha en lykkelig slutt?” Skal jeg-et klare å frigjøre seg? Nja. Jeg har dels klart det selv, men det er en prosess. Derfor valgte jeg å gå for en “ulykkelig” slutt. Det er fire låter, fire spørsmålstegn, og hun dras inn igjen.
– Alt hun har bygget opp av selvtillitt - så står han på døra, og hun er fucked. Det er avslutningen. Heldigvis kan mye også skje etter EP-ens slutt. Kanskje hun klarer å forlate ham igjen? Jeg tror det. Det hadde likevel vært for lett å avslutte med Is There A Beginning To This End?, syns jeg.
– For som sagt er slike relasjoner en tøff prosess der man ofte går flere runder før man virrer seg ut av virvaret. Jeg synes likevel at det er fint med et lite lyspunkt på tredje låt. Det gir et håp om at det kan bli meget så bra på sikt!
Hun forteller at låtene er knyttet sammen for å gi en givende opplevelse til den som setter seg inn i tekstene. Temaene går inn i hverandre og flere spørsmålstegn dukker opp.
Ellers gleder hun seg veldig til konserten på Kvarteret neste fredag.
– Det kommer til å høres syke fett ut live! Jeg elsker glitter og stas, så jeg skal gjøre Kvarteret om til et NAADE-rom!
Og selvfølgelig fortsetter hun med påfugl-temaet.
Av norske artister som hun vil trekke fram som fortjener mer oppmerksomhet, nevner hun Bergens-artisten CAJA.
– Den stemmen der..! Nå er hun på et slags Beatles-spor, kjører sin egen greie, og jeg har skikkelig troen.
???? kan høres her.