Foto: Mads Suhr Pettersen
I starten av 2024 annonserte artisten, feministen og aktivisten Ella Marie Hætta Isaksen at hun skulle gå solo, etter syv år som vokalist og frontfigur i bandet ISÁK. Fredag 31. januar slippes første del av solo-debutalbumet hennes Varra (Island Records Norway/Universal Music).
For flere år siden tok et bilde form i tankene til Ella Marie: Et bart bryst med en sølje festet til huden. Fra søljen drypper det blod. Ella Marie hadde ikke annonsert offentlig at hun skulle gå solo da dette bildet kom til henne. Men visjonen skulle bli til både coverbildet på hennes solo-debutalbum og spiren til konseptet for platen.
- Varra betyr blod på nordsamisk. Albumtittelen kom til meg ganske tidlig, forteller Ella Marie.
Varra-albumet er delt i to deler, og andre del slippes til høsten.
- Det er for å gi folk bedre tid til å bli kjent med meg som soloartist, og ta innover seg den nye musikken min, sier Ella Marie om å lage et lengre utgivelsesløp for albumet.
I tidsrommet mellom formeringen av konseptidéen til Varra og plateslippet, skjedde Fosen-aksjonene. I starten av 2023 tok Ella Marie og aktivister til å demonstrere da det hadde gått mer enn 500 dager siden Høyesterettsdommen som konkluderte med at utbyggingen av vindkraftverkene på Fosen var et menneskerettighetsbrudd. Fosen-aksjonene og rettsaken som fulgte, har preget store deler av Varra-albumet.
- Det har falt meg veldig naturlig å skrive låter om opplevelsene jeg har hatt under Fosen-aksjonene, sier Ella Marie.
- De låtene passet jo veldig bra inn i konseptet om blod. For det handler om menneskeverd og hvordan vi fortsatt påvirkes av fascistiske ideer, som at noen er født med mer verdi enn andre.
- Jeg gjør litt opprør med dette albumet. Jeg ønsker at vi skal verne om de kjerneverdiene som sier at vi ikke kan diskriminere noen basert på deres etnisitet, identitet, kjønnslegning eller seksualitet. Det er så skummelt å se hvordan folk fortsatt kan forsvare det å undertrykke visse grupper i samfunnet, uttrykker hun.
- Vi blir utsatt for en splitt- og hersketeknikk
Ella Marie forklarer at Varra-albumet er et slags oppgjør med hennes eget samfunn; det samiske samfunnet. Men det er også et album om å ikke miste syne av hvem som har blod på hendene.
- Jeg skriver ofte direkte til det samiske samfunnet i låtene mine, om at vi må holde fast ved det som gjør oss til oss. Da snakker jeg om ydmykheten, fredeligheten og nestekjærligheten som jeg mener definerer vår kultur.
- Hvis man som minoriteter og utsatte grupper blir utsatt for nok press, så kan det noen ganger føre til at hatet tar over. Tittellåten min handler om nettopp dette. At vi som minoritet blir utsatt for en splitt- og hersketeknikk, at vi internt nesten begynner å krige mot hverandre. Det er viktig å huske på den felles fienden vi har. Det trenger ikke en gang være en konkret person det er snakk om, men om at vi ikke kan tillate oss å tilegne oss slike hatefulle holdninger.
Bandet ISÁK, som bestod av Ella Marie på vokaler, produsent Daniel Eriksen og trommis Aleksander Kostopoulos, ble anerkjent for sin fremragende blanding av joik og moderne synths. I sitt soloprosjekt ønsker Ella Marie å videreføre den lidenskapelige formidlingen av joiken, samt invitere publikum inn i et «trygt rom der samisk stolthet og kulturarv er i sentrum.» Når hun nå trer inn i solokarrieren, kjenner hun både på engstelser og frihet.
- Det har vært en krevende overgang i den forstand at jeg kjenner på mye mer ansvar nå, både for musikerne som jeg jobber med, for produsenten min og plateselskapet mitt, innrømmer hun.
- Nå er det meg det står på, mens tidligere kunne jeg dele ansvaret med to andre personer. Sånn sett kan jeg savne det å være i bandet. Men jeg kjenner nå også på en enorm frihet og skaperglede til å lage akkurat den musikken som kommer til meg. Nå kan jeg være så ærlig og sårbar som jeg vil. Det å gå solo har tillatt meg å skrive enda mer politiske tekster, for eksempel.
– Jeg ville være ærlig om hvorfor låtene finnes.
Alle låtene på Varra er sunget på nordsamisk. Men gjennom tilhørende musikkvideoer, har Ella Marie sørget for at det ikke skal være tvil om hva låtene handler om, uavhengig av om man snakker samisk eller ikke. Musikkvideoene til låtene Saniid og Gina inneholder private opptak fra Fosen-aksjonene, og videoene inneholder også sangtekster oversatt til engelsk i Ella Marie sin egen håndskrift.
- For meg var det viktig å ikke pakke inn låtene til å handle om noe mer spiselig. Jeg ville være ærlig om hvorfor de finnes, og hvilket budskap de bærer, understreker Ella Marie.
- Det har vært fint å være tydelig fra start i mitt soloprosjekt om at jeg er en politisk uttalt person. Det er ikke slik at jeg er aktivist noen ganger og artist andre ganger. Alt skjer samtidig. Så det føltes veldig naturlig for meg å bruke videomateriale fra Fosen-aksjonene i musikkvideoene. Jeg tror også det er lettere for folk som ikke snakker samisk å forstå mer av musikken min gjennom videoene.
I mars i fjor måtte Ella Marie og andre Fosen-aktivister, inkludert lillesøsteren hennes, møte i Oslo Tingrett som følge av å ha nektet å betale bøter pålagt av politiet etter å ha okkupert olje- og energidepartementets lobby. Låten Saniid, som betyr ord på nordsamisk, har Ella Marie dedikert til sin lillesøster og medaktivister. Den ble gitt ut like i forkant av tingrettssaken i mars 2024.
- Saniid er den låten jeg er aller mest stolt av å ha skrevet noen gang, og den fineste! Jeg tror jeg klarte å sette ord på noe mange av oss Fosen aksjonister har kjent på, sier Ella Marie.
- Under demonstrasjonene føltes det litt ut som at hele Sápmi hadde kommet til Oslo, og at tiden stod stille da vi demonstrerte sammen. Mange aksjonister hadde reist ifra gjenklangen av de kjente og kjære ordene fra det samiske språket, for å komme til asfalthovedstaden og demonstrere. Alt kan føles så fjernt ut. Så jeg ville skrive en trøstelåt om at jeg ser hvor mye det koster folk, at jeg ser at det tærer på dem, meddeler hun.
- Folk slapp jo alt de hadde i hendene, og brukte masse penger på flybilletter for å komme til Oslo. Og man gjør ikke det fordi man vil, men fordi man føler man må. Jeg ble veldig målløs av det initiativet, særlig av å se min lillesøster trappe opp. Jeg følte ikke jeg klarte å takke alle, at jeg ikke klarte å trøste folk med ord. Derfor skrev jeg Saniid i ettertid, om hva jeg hadde følt på.
- Teksten er foran min egen bevissthet.
Del 1 av Varra-albumet inneholder det Ella Marie beskriver som hennes mest personlige og ærlige låt hittil; Mannat. På sosiale medier har Ella Marie delt at låten handler om frykten for å bli utstøtt av sine egne, om å bo i Oslo men kjenne at ens hjerte tilhører Sápmi. Låtens betydning viste seg for henne over tid.
- Jeg synes det er så sprøtt hvordan jeg av og til kan skrive en tekst og ikke helt forstå hva den faktisk handlet om før mange måneder senere. Teksten er på et vis foran min egen bevissthet. Slik var det med Mannat, meddeler hun.
- Jeg kan ikke huske hvorfor jeg valgte akkurat de ordene til teksten, men de bare kom. I Mannat synger jeg at jeg kan tåle alt hatet i verden, men ikke deres (det samiske samfunnet). Jeg får en klump i halsen bare av å si de ordene høyt nå. Hver gang jeg synger Mannat nå så kjenner jeg at det er veldig sterkt for meg, at låten er så sant som det får blitt. Så jeg er veldig stolt av låtene jeg har skrevet på Varra, og jeg føler at jeg har vært veldig ærlig med meg selv.
- Det er veldig lett for meg å rette kritikk mot storsamfunnet og myndighetene, noe jeg alltid har gjort. Men det føles mer sårbart å utlevere ting jeg føler om mitt eget samfunn, fordi min største frykt i livet er å bli utstøtt av mine egne. Så det krever litt mer mot fra meg å skrive disse type tekstene, innrømmer Ella Marie.
Hun meddeler at det var Fosen demonstrasjonene og alt hun stod i sammen med sine medaktivister, som fikk henne til å ta skrittet mot å skrive en så ærlig og personlig låt som Mannat.
- Alle vi som var en del av demonstrasjonene ble veldig synlige i mediebildet, men også veldig sårbare. Hver gang samer ytrer seg offentlig og dominerer nyhetsbildet, så er det mange andre samer som blir påvirket av det, sier hun.
- Amnesty har gjort en undersøkelse som viser at andelen hets mot samer på sosiale medier, økte under Fosen-aksjonene. Jeg har fått meldinger fra andre samer som ikke har vært enige i måten vi aksjonister har gjort ting på. De er frustrerte, og det forstår jeg veldig godt. Men ofte blir det sinnet rettet direkte mot meg som en av få samer med en offentlig profil, fordi mediebildet og populærkulturen dessverre fortsatt er ganske homogen.
- Jeg kan oppleve det som veldig vanskelig, når vi aksjonister har gitt alt og man er så sliten. Jeg forsøker å kjempe for det jeg tror på at er det beste for vårt samfunn. Selvfølgelig trenger vi ikke alle være helt enige om fremgangsmåte, men jeg har ikke helt utviklet et stert nok forsvar mot kommentarene jeg får fra andre samer, meddeler hun.
« En egen joik er den største gaven man kan få»
Joiken er en viktig del av samisk kultur som har overlevd bannlysning og et forsøk på å viskes vekk under innføringen av kristendommen og koloniseringen av det samiske folket. Joik har vært en sentral del av Ella Maries karriere og liv. I boken hennes «Derfor Må Du Vite At Jeg Er Same» skriver hun «I mine øyne er en egen joik den største gaven man kan få.» I låten Gina har Ella Marie joiket en uunnværlig skikkelse fra Fosen-aksjonene; aktivist og tidligere leder for Natur og Ungdom (2022-2024) Gina Gylver.
- Ginas joik kom til meg en gang i november 2023, da jeg satt på en ferge på vei hjem fra en bokmesse, forteller Ella Marie.
- Jeg ble veldig godt kjent med Gina gjennom Fosen-aksjonene. Hun har virkelig imponert meg. Det var henne som tok initiativet til demonstrasjonene. De hadde ikke vært så godt styrt uten henne og NU. For meg er hun prakteksempelet på solidaritet. Gina er ikke samisk, og hun viser hvor mye man kan gjøre for andre selv om man ikke er født inn i kampen selv.
- Jeg føler at jeg skylder henne noe, fordi hun har gjort så mye for meg og mitt folk. Så det var veldig fint å kunne gi henne den joiken. Det er den første personjoiken jeg har satt til noen som ikke har en joik fra før, sier hun.
Mens Gina er en personjoik, inneholder låten Mu Vaibmu en joik om kjærligheten.
- Joiken til Mu Vaibmu kom til meg allerede i oktober 2022. Jeg har lenge hatt lyst til å gi Lars, min forlovede, en joik. Så da joiken i Mu Vaibmu først kom til meg, trodde jeg at det var hans joik, sier Ella Marie.
- Men så begynte et gammelt samisk ordtak å spinne i hodet mitt; «Sápmelacca váibmu il gal lieggan dácca vuostá/En sames hjerte blir ikke varmt mot en nordmann». Da skjønte jeg at dette ikke var Lars sin joik, men en joik om vår kjærlighet.
- Jeg synes Mu Vaibmu er veldig håpefull. Låten føles veldig forsonende for meg, som at jeg nå fullt kan akseptere at jeg falt for en nordmann og ikke innfridde de forventningene som finnes i det samiske samfunnet, om å gifte oss med våre egne. Forholdet mitt med Lars er uproblematisk, men jeg tror Mu Vaibmu hjalp meg å legge vekk de siste usikkerhetene om at jeg hadde sviktet mitt samfunn eller mislyktes på noe vis, meddeler hun.
Som soloartist har Ella Marie også skrevet sin første disselåt. Den er rettet mot olje- og energiminister Terje Aasland, som følge av hennes formening om at han løy under vitneforhøring i rettssaken til de tiltalte Fosen-aksjonistene. Aasland har valgt å ikke kommentere låten. I musikkvideoen kan man se en dresskledd Ella Marie etterligne Aasland.
- Jeg hadde lyst til å lage litt satire, og fordi låten er så tydelig rettet mot Aasland, så ville jeg at han skulle være en skikkelse i det visuelle materialet. Ettersom jeg ikke kunne spørre ham om han ville stille opp, måtte jeg finne på det nest beste; min egen versjon av en mektig dresskledd politiker, ler hun.
Musikken er et utløp for radikale tanker
Det å skrive musikk har for Ella Marie alltid vært en måte å bearbeide vanskelige følelser på. Til tross for at flere av låtene på del 1 av Varra har vært skrevet i løpet av en krevende periode, synes Ella Marie at låtskrivingen har vært en fin prosess.
- Musikken er et sted hvor jeg kan si de tingene som jeg kanskje skammer meg litt for å føle. Og et sted hvor jeg nærmest kan få utløp for de mest radikale tankene mine. Alt blir mer ufarlig i musikk. Man er litt beskyttet av kunsten fordi ting ikke er like bokstavelig, det er bare et uttrykk for noe jeg går igjennom, forteller hun.
Varra er en plate som omhandler mange vanskelige temaer; kampen om å holde sammen når eksterne krefter truer med å splitte grupper, oppgjør med sine egne, og kampene man må stå i for å verne om ens rettigheter og levevilkår. Samtidig understreker Ella Marie at mest av alt, inneholder materialet hennes kjærlighet. Selv er hun klar på hva hun trenger for å ikke overgi seg til sinne og hevnlyst når alt ser mørkt ut.
- Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i at det er vanskelig å tviholde på håp eller å tro på at det finnes noe godt i alle mennesker når man opplever så mye hat, sier hun.
- Personlig har jeg opplevd mye hets og hat, og det er en omfattende jobb å hele tiden minne seg selv på det gode. Jeg er veldig heldig som har musikken, at jeg får frustrasjonen ut gjennom låtskriving. Det er også ekstremt viktig for meg å ha et solid nettverk rundt meg med gode venner og støttespillere som forstår meg, som har samme bakgrunn som meg og som har kjent meg hele livet. Noen som tør å utfordre meg og si ifra. Og så er det viktig å prioritere å reise nordover for å være med familien. Det er det som gir meg mening i livet selv når ting føles ganske meningsløst ut.