Øya 2009. Å prioritere Arctic Monkeys framfor det skyggebelagte utskuddet fra The Knife, Fever Ray, er en konserttabbe som fremdeles hjemsøker meg. Et fullstappa Enga ble nemlig møtt av fire rufsete karer som gav en god faen i hva de drev med, og i de håpefulle unge menneskene foran dem. Det gav total avsmak for bandet, også fordi albumet de prøvde å promotere før de hadde sluppet det, Humbug, ikke var i nærheten av tidligere låtperler.

Når britene returnerte til Roskilde i kveld og fikk stå under det oransje teltet, er det klare forandringer som har skjedd på fem år. Nei, Alex Turner har ikke blitt en mer sympatisk type på scenen. Det rufsete lange håret har blitt erstattet med sleik, som han jevnlig passer på å kjemme under opptredenen, med skinnjakke, snakeskin boots og en sigg mellom fingra. Sannsynligvis fikk han noen rocketips fra Josh Homme sjøl da bandet ble tatt under hans vinger i 2009. Sjarm var ikke et av de. For enten er Turner a) Høy, b) Totalt uinspirert, eller c) En arrogant, selvhøytidelig douchebag. Kanskje en kombo.

Selvtilliten hans har nådd månen, og dette fører også til at han tør å bevege seg vekk fra mikrofonen, og slippe seg noenlunde løs, for så slibrig skli tilbake og puste «this is an old one for the ladies», og smeller i gang I Bet That You Look Good On The Dancefloor. Resten av gutta er også langt mindre stivere enn de var sist jeg så dem, men showets pådriver sånn sett er fremdeles Turner.

Men etter å ha fått høre låter som Do I Wann Know, Arabella (der de sleipt skviser inn War Pigs-riffet), Brianstorm og Crying Lightning, er det klart: dette er et bedre band enn for fem år siden. De er livligere (i hvert fall sammenlignet med Øya), de er tyngre og de er drevne. Katalogen burde inneholdt flere hits, for de som knapt har hørt deres tre foregående album, blir stående og vente på de store sangene. Og skulle Turner & Co på et tidspunkt innse at det er på tide å komme seg av sin høye, arrogante hest for å appellere bedre til folket, vil de nå en milepæl i deres karriere.

Etter én drøy time tusla jeg videre for å finne plass på Arena. Hadde det ikke vært for at Interpol delvis kræsja med apenes set, hadde jeg vurdert å gi en dem en sjanse til å begrave stridsøksen. I hvert fall hvis de hadde giddet å spille Fluorescent Adolescent.

Anmeldelsen er basert på konsertens første time. Fant også ut at de senere spilte nevnte låt. Pokker ta.

Grunnet manglende fotorettigheter, er det kun mobilbilder fra konserten. Foto: Nicolay Woldsdal.