Måkeskriks headliner må sies å være britisk/kanadiske Gallows. Hardcorebandet har blitt som norgesvenner å regne, med tre konserter bare de siste to ukene. I Kristiansand har de aldri vært, og de var spente på hvordan byen ville respondere.

Gallows var skoleeksemplet på hvordan man skal angripe et slapt/småskeptisk publikum. Vokalist Wade MacNeil gikk rett i strupen på Måkeskrik og tilbragte de to første låtene på bakken sammen med publikummet. Da var stemninga allerede satt.

De kjørte kjapt og konsist gjennom en setliste på tre kvarter som i hovedsak baserte seg på låter fra deres tredje og foreløpig siste album. Dette er den samme setlista de spilte både i Oslo og på Bukta forrige uke. Det må sies å være litt skuffende, spesielt for de av oss som har sett en eller flere av de andre konsertene i Norge denne runda. To nye låter, Chains og Wristslitter, pluss tre fra de første to, mens resten var fra Gallows.

Gallows har fått en ny dimensjon med sin “nye” vokalist. Han har en mye større utholdenhet og er en mer profesjonell frontmann. Men det er mulig å savne det skitne og britiske som forsvant med Carter-brødrene.

Som eneste band på Måkeskrik denne dagen klarte Gallows å røske publikummet vekk fra sittende positur. En dedikert gjeng lengst fram mot gjerdet herjet og moshet, og jammen fikk vi ikke se både crowdsurfing og (mislykkede) forsøk på stage dive. Resten av publikummet holdt en litt mer reservert avstand til spetakkelet, men så ut til å la seg rive med likevel. MacNeil gjorde et ærlig forsøk på å få med seg Måkeskrik-publikummet på et nattbad backstage, men det var litt vel naivt å tro på. Vi får håpe de fikk tatt seg et bad i det minste.

Selv om de etterhvert har blitt et helprofesjonelt og rutinert hardcoreband er de genuint jordnære og det er lett å tro på dem når de uttrykker sin kjærlighet til landet vårt. De holdt på å ikke rekke sin egen konsert grunnet flytrøbbel og forsinkelser, men de rakk det og Måkeskrik var takknemlige. Gallows elsker Norge, og Norge elsker Gallows. Norway is the reason!

Foto: Martin Litwicki