Future mener tydeligvis selv han er hiphopens fremtid, og etter det jeg så i kveld kan det godt hende. Der Asbjørn Slettemark bedømmer hiphop etter hvor mye eller lite playback man bruker (ref. Aftenpostens anmeldelse av Future), burde man kanskje heller se på artistens utstråling, materiale og publikumstekke. Spesielt når det kommer til hiphop er dette viktig, for finnes det en større identitetsmarkør for unge, hvite, norske middelklassegutter fra Asker med bøttehatt enn hiphop? Især ny, amerikansk hiphop. Future har fra første DJ Esco-brøl total stålkontroll på de sulteforede publikummerne i Sirkus-"teltet" torsdag kveld.
Som en perfekt oppladning til Outkast bare noen timer senere, setter Future en ny standard hva hiphop på Øya angår, selv om den senere blir knust av standardknuserne i Outkast. Selv ikke da Kendrick ga simultan-rim/blow/handjob til samtlige Øyapublikummere i fjor har det vært så mye respons til en rapartist på Øyafestivalen. Fra første til bakerste rad er det én finger i været, én bøttehatt på hodet og én rolig Marlboro i kjeften. Total dominans fra Future - håper det blir mer fra denne kanten.
PS: Vi venter på foto fra Øyafestivalen. I mellomtiden får vi ta til takke med et pressefoto.
Foto: Future
FLERE KONSERTER
Aurora på Sentrum Scene
Sitt egne absurde, herlige og magiske selv på sitt absolutt beste
The Soundtrack of Our Lives på Rockefeller
Sprechen Sie Rock?
The Gaslight Anthem på Sentrum Scene
The Gaslight Anthem vartet opp med skikkelig New Jersey-rock på sin første Oslokonsert etter pausen >>
Brad Paisley i Oslo Spektrum
Countryhelten Brad Paisley spilte for et utsolgt - men ikke helt overbevist - Oslo Spektrum i går kveld >>
Emilie Nicolas på Operaen
Singer-songwriter Emilie Nicolas wooed the crowd at the first of two sold out concerts on Sunday at Operaen >>