Etter noen år med litt dalende popularitet og tynnere og tynnere rekker i blant annet Oslo Spektrum har Dream Theater måttet snu bunken litt, og med The Astonishing har de gjort det med stil.

En over to timer lang konseptplate, som gjøres i sin helhet i ulike teatre foran et sittende publikum. Startskuddet gikk i London tidligere i måneden, og Oslo var tredje stoppestedet for John Petrucci, James LaBrie, Jordan Rudess og resten da de skulle fremføre sitt nyeste epos.

Og handlingen? Tja, ikke akkurat originalt, om man sammenligner med alt fra Rush' 2112 til Queen-musikalen We Will Rock You. The Great Northern Empire har nemlig lagt ned et forbud mot musikk, samtidig som motstandsbevegelsen Ravenskill Rebel Militia kjemper mot den slemme stormakten. Sistnevnte har også et ess i ermet med sin frontfigur Gabriel som også innehar en magisk stemme.

Han og datter av imperiets leder Lord Nafaryus finner også tonen, og med det finner vi alt fra svulstig romantikk til mørke og aggressive toner i låtskriverne Jordan Rudess' og John Petruccis musikk denne gangen.

Inspirasjonen sies å ha vært alt fra Game Of Thrones til Star Wars, og det kan høres at gutta også har tatt en tur på Broadway for å høre litt på musikken i de "tøffeste" musikalene der ute, som eksempelvis Phantom Of The Opera.

Albumet har fått varierende skussmål fra kjernefansen, men fra scenen så sitter faktisk ting så meget bedre for det over 30 år gamle bandet, hele 23 år etter at de spilte i Norge for første gang.

Legendene samlet seg på scenen til Dystopian Overture i den første av alt tre konserter i Oslo Konserthus denne helgen, etterfulgt av The Gift Of Music og A Better Life som ledet oss inn i historien og introduserte de ulike karakterene.

James LaBrie er den eneste vokalisten, og med et bredt persongalleri med tilhørende ulike uttrykk er det ikke så lett å følge med hvem han er til en hver tid, men under den sterkt musikalinspirerte Lord Nafaryus eksempelvis, var det ingen tvil.

Petrucci og Rudess har disket opp med mye god musikk denne gangen, selv om en del av fansen har dratt seg i håret av at Dream Theaters kjerneuttrykk har havnet både inn i musikalens verden (Brother, Can You Hear Me) til de mer melankolske, svulstige og romantiske låtene som (Begin Again).

Men det er mye tøft å plukke opp blant de mange sporene i årets The Astonishing, som Three Days midtveis i første akt, etterfulgt av tøffe Chosen og til John Petruccis mest imponerende solo for kvelden i praktlåten A New Beginning.

Andre akt startet mørkt med Heaven's Cove og senere den opprørske sinnalåta The Walking Shadow. Vokalist LaBrie hadde også en helt ålreit dag på jobben (han har ikke alltid det), og behandlet Losing Faythe med silkemyke stemmebånd før bandet avsluttet med folk-flørten(!) Hymn Of A Thousand Voices og kveldens mest stadionvennlige låt Our New World.

Der og da var det helt innafor å kjenne på "wow-følelsen" i magen, for Dream Theater landet overbevisende etter drøye to timer med utelukkende ferskvare. Imponerende greier rett og slett, selv om iPadene til både keyboardist Jordan Rudess, bassist John Myong og trommeslager Mike Mangini sikkert var gode å ha.

Hvorvidt The Astonishing går inn i historien som en av bandets hjørnestener ved siden av Images And Words og Metropolis Pt. 2 er for tidlig å si, men prosjektet utgjør uansett et meget dristig grep om karrieren for Dream Theater, både i form av plateutgivelse og etterfølgende turnering.

Konserten i Oslo Konserthus fredag bekreftet langt på vei at Dream Theater har landet forbausende trygt på bena.

Foto: Johannes Andersen