Grimes spilte tidligere i vår en utsolgt konsert på Rockefeller, og torsdag kveld fikk alle som den gang ikke fikk billett, en ny sjanse til å se den kanadiske elektronikastjernen. Claire Boucher kom noen minutter forsinket på scenen, etter å ha jaget ut alle fotografene fra fotograva, og sammen med en backupvokalist og to strålende dansere satte hun i gang en dansefest uten like. Grimes’ forrige album, Art Angels, ble av mange kåret til et av fjorårets aller beste album, og de aller fleste låtene vi fikk servert i kveld kom nettopp derfra.

Flesh Without Blood, Vinus Fly (for kvelden uten Janelle Monáe) og galskapslåta Scream satte standarden, og publikum villdanset med. Det var langt fra fullt foran Kongescenen, men de som var der gjorde opp for de hullene i folkemengden med kreativ dansing, hopping og jubling. Claire danset med på scenen, vinket til publikummere, og småpratet sjarmerende keitete mellom låtene, med et fornøyd glis om munnen.

picture

Foto: Alyssa Nilsen



Feministforkjemper til fingertuppene, var det et rent jentelag hun hadde med seg på scenen, og det som på Øyafestivalen for noen år siden føltes litt keitete og uferdig, føltes nå som et fullstendig sceneshow. Der to dansere ofte kan bli litt kleint og kjedelig, var disse to så engasjerende at det føltes som å være med på en gatefest heller enn en moderne danseforestilling. Om det så kom en sur tone eller tre mens Claire danset like villt som både danserne og publikum, var det ingen som brydde seg om.

Noen eldre låter fikk vi også høre, blant annet Genesis og Oblivion fra gjennombruddsalbumet Visions fra 2012. Disse ble mottatt med stor jubel fra publikum, før festlighetene ble avsluttet med den glimrende låta, og Claire sin egen favoritt, Kill V. Maim. De som ikke hadde danset tidligere gjorde det nå, så hele sletta gynget, og en smilende Claire forlot Kongescenen sammen med de siste solstrålene.