Foto: Terje Dokken



Fire illsinte metallband på like mange timer ble resepten da Aborted, Soilwork, Sepultura og Kreator målte krefter foran et nærmest fullsatt Rockefeller tirsdag.

Musikknyheter kom til headbanger-festen midtveis, og tok plass i salen i det de brasilianske heltene Sepultura tok scenen og gikk rett i angrep med I Am The Enemy fra deres siste plate Machine Messiah.

Sepultura photo 20170207_0706_zpsi5lbmzgl.jpg

Og det skulle bli i overkant mye ferskvare fra Sepultura i dette ni låter lange supportsettet, inkludert den hissige Phantom Self og de mer progressive Alathea og Sworn Oath. Dagens besetning teller bare to originalmedlemmer, og den ferskeste av dem er også den mest tekniske, nemlig trommeslager Eloy Casagrande som er født samme året som bandet gav ut sitt fjerde album Arise.

Med han på laget har bandet fått ny motor, etter at Igor Cavaleras etterfølger Jean Dolabella tok stikkene sine og gikk i 2011. Og det låt slettes ikke verst fra den gamle storheten som har hatt en berg- og dalbane av en karriere etter Max Cavalera forlot de da de var på høyden tilbake i 1996.

Fem nye låter til tross, det ble heldigvis sporadiske anledninger for publikum til å gå i tenårene igjen med Inner Self fra Beneath The Remains, Desperate Cry fra Arise og Roots Bloody Roots fra Roots som avsluttet det 50 minutter lange og absolutt godkjente settet.

Etter 30 minutters hvile av ører og nakkemuskler, var det klart for Kreators første konsert på Rockefeller siden år 2000. De siste gangene Mille Petrozza har tatt turen til Oslo, har det nemlig vært Betong som har vært åstedet, både i 2002, 2005, 2007, 2009 og 2010.

Kreator photo 20170207_0931_zpstyjaptz8.jpg

Nå var det imidlertid grunnen i Torggata som skulle få unngjelde, og Kreator hadde med seg hele deres over 30 år lange platekarriere til scenen i et show som inneholdt både konfetti, pyro, CO2-kanoner og videoproduksjon.

De åpnet ballet med Hordes Of Chaos, før de hoppet klokt innom flere epoker som Total Death fra debutplata Endless Pain, via godlåter som People Of The Lie fra Coma Of Souls, den eneste låta fra midten av 90-tallet Phobia og tittelsporene fra Extreme Aggression og Enemy Of God.

De som har fulgt Kreator hele veien fra 80-tallet hadde mye å glede seg over, selv om halve settet tilhørte låter fra bandets tre siste album; Hordes Of Chaos (2009), Phantom Antichrist (2013) og Gods Of Violence (2017).

Kreator photo 20170207_1058_zpswg4rx809.jpg

Det ble likefullt en helaften der mesteparten av 90-tallet var kostet under teppet, mens noen av låtene fra det som definerte bandet på 80-tallet var med, og de låtene som har kommet siden milleniumsskiftet som har re-etablert bandet der det skal være.

Det er nemlig som et helaggressivt band med hissig riffing og et temposterkt materiale som i våre dager ligger noen hakk lengre fremme på fartsmålingene enn der thrashkollegene over dammen i USA befinner seg.

Helt klart verdt å bli litt støl i nakken av dagen derpå.

Kreator photo 20170207_1018_zpsw9qnvgdx.jpg