Min første Blackberry Smoke-konsert ble en liten skuffelse. Jeg digger deres tre siste album, kvintetten er glimrende musikere og vokalist/sologitarist Charlie Starr har en særpreget stemme. Men det var lite som skilte liveversjonene fra studioversjonene av låtene jeg kjenner fra platene. Og publikum jublet bare for dem de kjente fra før, så stemningen var sjelden høy. Dessuten kunne Starr godt ha kommunisert mer fra scenen.

Atlanta-bandet har holdt på siden 2000 og utgitt fem album. Det første kom alt i 2004, så fulgte et i 2009 og gjennombruddet i 2012 med The Whippoorwill. Dette og de to neste (fra 2013 og 2014) har solgt godt i spesielt USA og Storbritannia. Musikken er en hybrid av sørstatsrock, boogierock, blues og countryrock. Det meste er melodiøst, fengende og har gode tekster. To legendariske band som også kommer fra delstaten Georgia - Lynyrd Skynyrd og Georgia Satellites - er blant bandets forbilder.

Blackberry Smoke photo 20170317_0228_zpsbmqaisnr.jpg

Konserten begynte med tre kjente låter uten opphold: Fire In The Hole, Six Ways To Sunday og den mimrende Good One Comin' On, som bød på slidegitarsolo. Rock And Roll Again ga lite respons fra salen, tross herlige, blytunge boogieriff. Men folk satte pris på den lange versjonen av Sleeping Dogs, som gled over i Led Zeppelins Your Time Is Gonna Come. Her fikk Blackberry Smoke vist seg fram som musikere. Starr bød på både maracas og wahwahgitar, mens Brandon Still vekslet mellom orgel og elpiano.

Den stemningsfulle, Jonathan Wilson-aktige balladen Running Through Time var et høydepunkt. Dan Baird fra Georgia Satellites ble hyllet med sitt bands 1989-låt Another Chance. På den riffbaserte boogierockeren Shakin' Hands With The Holy Ghost kunne man høre inspirasjon fra Faces og Bachman-Turner Overdrive. Sørstatsrockeren Up In Smoke hadde tøff bass-intro og metal-aktige gitarriff. Charlie Starr spilte akustisk gitar på Ain't Got The Blues, der allsangen var like massiv som på One Horse Town.

Blackberry Smoke photo 20170317_0070_zpsvbly6goj.jpg

Blackberry Smoke gikk av scenen etter den rifftunge utblåsningen Leave A Scar. Men stemningen på det fullsatte Rockefeller var ikke høy. Først etter noen minutter begynte folk å rope på bandet. Da kom de tilbake og kvitterte med Up The Road, Allman Brothers Band-låta Revival (Love Is Everywhere) (tilegnet nylig avdøde Allman Bros-trommis Butch Trucks) og publikumsfavoritten Ain't Much Left Of Me. Det ble en god konsert, men jeg hadde forventet at bandet skulle gjøre studioversjonene sine enda bedre i livesammenheng.

Foto: Terje Dokken