Man kan elske det eller hate det, men publikumsreaksjonen på Young Thug beviser at dette er noe som fenger. Mumlerapperen fra Atlanta er en figur som har en forholdsvis nyskapende tilnærming til sjangeren. Der forrige mixtape Jeffrey var et eksperiment i ukonvensjonelle stemmeeksperimenter, er årets utgivelse Young Thugger Girls delvis en slags fusjon av hip hop og country, så merkelig det enn måtte høres.

The Thugger spiller i teltscenen Sirkus, og det er stappfullt (om enn muligens fordi enkelte søker ly fra regnet). Publikum er i ekstase når første tone fra DJ’en spiller noen strofer fra Futures Mask Off, før Young Thug selv entrer scenen til Family Don’t Matter, åpningssporet fra årets skive. Det tendenserer til allsang på syngestrofene i nevnte låt, og det går ikke lang tid før en umiskjennelig eim legger seg over teltet.

Om publikum står til godkjent i starten av konserten, blir det ikke ordentlig liv før RiRi fra mixtapen Jeffrey starter opp med sin gigantiske bass. Det er få som står stille herfra og ut, og låter som Stoner er overbevisende.

I slutten av konserten ankommer selveste Migos scenen under Pick Up The Phone, som var et samarbeid med Quavo fra nevnte band. Dette løfter teltet til himmels og gir en vitamininnsprøytning i en ellers forholdsvis slapp Young Thug. Han forholder seg rolig under hele konserten, og hans eneste interaskjoner er å få publikum til å stadig rope “Hell Yeah”, noe som blir kjedelig etter en stund. Man kunne virkelig forventet en mer energisk prestasjon fra et av dette tiårets store stjerneskudd.

Lyden var han heller ikke så heldig med, og bassen overdøver resten av beatsene. Man må virkelig konsentrere seg om man skal prøve å få med seg hva han rapper, til og med mer enn til vanlig.

Alt i alt virker dette som en rutinemessig levering frarapperen, selv om jeg vil anta at enkelte i publikum hadde sitt livs største konsertopplevelse.

Foto: Helge Brekke