Foto: Øivind Svendsen



John Moreland er glad i Norge, og Norge er jammen glade i John Moreland også. Søndag skulle han egentlig spilt på Mono foran et lite knippe publikummere. Det billettsalget eksploderte såpass at Rockefeller ble nærmeste fornuftige oppgradering, og jammen var det godt besøkt der også.

Noen kom i cowboyhatt og noen kom i trucker-caps, men alle var særdeles motiverte for en av de fineste låtskriverne vi har fått øynene opp for de siste årene, nemlig 32-åringen fra Tulsa, Oklahoma som har gitt ut fire strålende soloplater.

På platene har han med seg et av de sløyeste bandene i countryhistorien, men ute på tur er det Moreland alene med kassegitaren. Men med den tilstedeværelsen han har i stemmen sin, og det låtmaterialet han besitter, så er det ingenting som mangler. ”Sceneshowet”, om man kan kalle det det, besto av noen småjusteringer på stolen. Men ellers kommuniserte Moreland bare gjennom sangene sine, og det holdt i massevis.

Han startet i den nyeste enden av katalogen, nemlig med Sallisaw Blue fra årets Big Bad Luv , før han fulgte opp med nydelige Old Wounds fra samme album og litt senere Lies I Chose To Believe.

Høsten 2015 bergtok John Moreland Sentrum Scene da han gjestet turneen til Jason Isbell. Siden den gang har folk gjennom hele Europa fått opp øynene og ikke minst ørene for 32-åringen, og selv om han tok et solid jafs av både Big Bad Luv og High On Tulsa Heat , var det faktisk fire år gamle In The Throes som ble mest eksponert søndag.

Det betydde flotte versjoner av Blacklist, Oh Julia og den praktfulle Break My Heart Sweatly før den tøffe Nobody Gives A Damn About Songs Anymore ble servert nærmere slutten.

Og Oslo bryr seg så absolutt om sanger, og de som kan skrive gode eksemplarer av arten fremdeles. John Moreland har nok fått en enda større stjerne blant de som fremdeles er ute etter den organiske musikken som kommer ufiltrert rett fra hjertet og går rett i sjelen.

Således var ukeslutten på Rockefeller denne søndagen i august ren terapi for sjelen, før vi går inn i mørketiden. Da vil nok flere norske hjem snurre plater fra denne særdeles talentfulle artisten.

Og det er samme hvilket album du velger, de er like bra alle sammen. God lytting!