Foto: Terje Dokken



Karrieren deres bikker snart 40-årsmerket, men det er ingen grunn til å ikke spille et 22-låters metalmaraton på en snøfylt mandag i Oslo.

Mandag kveld var altså Accept tilbake igjen. Bandet som besøkte oss bare to ganger på 80-tallet (i Hamar kulturhus i 1985 og i Skedsmohallen i 1986) og to ganger på 90-tallet (Rockefeller i 1993 og 1994). De senere år har de forøvrig besøkt oss på hvert eneste album siden comeback-besøket i 2011. I tillegg var de «special guest» da Sabaton spilte i Oslo så sent som i fjor.



For femte gang siden 2011 sto altså originalmedlemmene Wolf Hoffman og Peter Baltes på en scene i Oslo sammen med frontmannen som har gitt nytt liv til 80-tallsheltene siden comebacket for 8 år siden, amerikaneren Mark Tornillo.

Deres fjerde album sammen er ute i butikkene, og The Rise Of Chaos sin åpningslåt Die By The Sword ble også denne konsertens åpningslåt, etterfulgt av Stalingrad og de virkelig gamle Restless And Wild, London Leatherboys og en gnistrende Breaker.



I 2018 balanserer Accept fint mellom gammelt og nytt, og publikummet på Rockefeller var også med på notene da tyskerne serverte ferskvarer i form av den beintøffe No Regrets fra sisteskiva, samt forrige albums Final Journey. Forøvrig en låt som bekrefter at både Hoffman og Baltes har alt som skal til for å fremdeles produsere supertette og energiske instrumentalpassasjer i låtene sine.



Scenedesignet Accept reiser rundt med er en gammel kraftstasjon, og det er også det Accept er – et sted der det produseres høyspent hardrock med høy energi. Visst er det nye og yngre medlemmer med, men det er de gamle gutta som befinner seg i forsetet. Wolf Hoffman gjør samtlige soloer og lar Uwe Lulis stå ute på flanken og bare servere akkordrekkene under. Og når det er duket for gitarduell, så er det selvsagt mellom Peter Baltes på bass og Wolf Hoffman på gitar.

De nærmer seg 20 album i katalogen, og vi fikk alle tiår presentert på Rockefeller. Fra 80-tallets store gutteromsfavoritter som Fast As A Shark, Princess Of The Dawn, Metal Heart og ikke minst Balls To The Wall til 90-tallets Objection Overruled og Pandemic og Teutonic Terror fra comebackalbumet Blood Of The Nations fra 2010.



Det ble langdrygt, men det var like fullt imponerende å se godt voksne menn i slutten av 50-årene servere et fysisk krevende materiale låt etter låt til de stoppet etter drøye to timer. Så satte de seg sikkert i bussen for å kjøre til neste sted for å gjøre akkurat det samme dagen etter.

Vi får bare håpe at bussen stopper i Oslo neste gang også. En buss der herrene Peter Baltes og Wolf Hoffman ikke har tenkt å sette seg i baksetet i med det første.