Opeth byr rett og slett på audiovisuell magi når man får oppleve de i mørke lokaler, og der vellyden fyller rommet og gir deg de detaljene du kjenner fra platene.

Men Opeth er også en gjenganger på festivalplakatene, men der svikter det litt for opplevelsen da bandet står og spiller i dagslys og vinden tar detaljene litt bort fra deg.

- Forrige gang vi spilte her var det isregn, og det var en ”hemsk spelning”. Men i dag er det bedre, sa vokalist Mikael Åkerfeldt inn i mellom slagene på Tons Of Rock sin hovedscene fredag. Opeth er ute på en liten festivaltokt, nesten to år etter deres hittil siste plate Sorceress.

Den samme Åkerfeldt sa også at Opeth egentlig er på ”semester”, og at de hadde en flaske Akevitt som ventet de etter konserten. Ordet ”opptreden” er nok heller ikke i bandets vokabular mye, der de står og stemmer gitarer og loffer rundt på scenen mellom låtene. Det eneste spenningsmomentet visuelt under konserten fredag var da Åkerfeldt røk en streng i introen til en låt, og resten av bandet måtte henge i åpningsakkorden mens gitarteknikeren skiftet streng. No pressure, liksom!

Spillemessig var det imidlertid ikke ferietakter over Opeth, som var innom flere epoker i karrieren deres med åpningen Sorceress og den monumentale Ghost Of Perdition og til den sedvanlige avslutningen i Deliverance. Det blir jo aldri mange låter når de må begrense seg til et kort festivalsett, men utvalget de hadde med seg til Halden var tilpasset de som har fulgt bandet hele veien.

Og leverte gjorde de, men Opeth er et band som trenger andre omgivelser for å kunne være en optimal konsertattraksjon. Derfor er en innendørsscene der man kan slå av lyset og ikke bekymre seg for vindforholdene en forutsetning for suksess.