Foto: Martine Lund


På Sentrum Scene skal det ta en hel intro og en halv låt før vi i det hele tatt får se det britiske bandet. Det betyr ikke at publikum har noe som helst problem med det. "Quarter Past Midnight" svinger avgårde med Dan Smiths silhuett dansende i forhenget.

Dan bruker deler av de første låtene til å vise lydteknikerne at han ikke er veldig fornøyd med hvordan ting høres ut, til tross for at ingen i salen ser ut til å bry seg noe særlig om det, og de runger med igjennom "Send Them Off" og fjorårets duett med Craig David "I Know You".

Når det endelig er tid for å spille deres siste singel "Grip", dukker den norske EDM duoen Seeb, som Bastille har produsert låta sammen med, opp på scenen til stor ståhei i salen.



Halvveis inn i settet kommer det en sofa ut på scenen, som skal vise seg og ta mye plass i resten av konserten. Det er ikke så mange artister som kan fremføre hele tre låter i en sofa, og allikevel sørge for å ha hele Sentrum Scene fascinert til siste sekund. Men Dan Smith kan altså denne kunsten med å trollbinde. "4AM", som angivelig skal være på deres kommende album "Doom Days", og "World Gone Mad" fungerer fint som et lite avbrekk i den ellers så energiske konserten, før Dan får med seg supporten Lewis Capaldi på "Bad Blood".

Raskt etter, befinner Dan seg nok en gang i sofaen midt på scenen der han sammen med gitarist Will Farquarson fremfører "Two Evils".

En rekke høyenergiske låter senere, "Pompeii", "Good Grief" og "Of The Night" for å nevne noen, befinner det seg stor frykt i salen for at deres monsterhit med Marshmello, "Happier", ikke skal velsigne Sentrum Scene denne kvelden. Men der tok vi feil, så veldig feil.
"Happier" blir det store høydepunktet, hele salen er med, og vel så det.

I kjent stil tilbringer Dan "Flaws" i publikum, og det er tydelig at dette er noe alle har ventet på. Selfies blir tatt i fleng imens store deler av salen får seg en del av briten. Det er i hvert fall vanskelig å se for seg at noen kan ha forlatt konserten ut å være "happier".