I 1981 spilte Styx i Norge, noe lederne Tommy Shaw (vokal, gitar) og James Young (gitar, vokal) påpekte flere ganger. De var flinke til å kommunisere med publikum på en nesten full Sentrum Scene, viste spilleglede og spilte noen gnistrende gitarsoloer. Shaw imponerte med sin sterke stemme.

Young startet Styx i Chicago i 1970, Shaw kom med i 1975. Hovedvokalist Dennis DeYoung sluttet allerede i 1999, noe som forklarer at vi ikke fikk høre bandets største hits, Babe og The Best Of Times. Det var keyboardist Lawrence Gowan som sang de fleste DeYoung-låtene, og for en showmann han er! Han danset, snurret rundt med keyboardet og spilte på det med ryggen til.

Repertoaret var hentet fra 1973-83 og 2017-albumet The Mission. Dette er ujevnt, men den beste låta Radio Silence ble godt mottatt av et publikum som sang med på Shaws balladeklassikere Boat on the River (1978; med mandolinsolo) og Come Sail Away (en hit i 1977) samt Gowans solonummer Bohemian Rhapsody.

James Young (69) har ikke all verdens sangstemme, men sang pasjonert på Snowblind fra Paradise Theatre, som solgte godt i Norge, og Miss America (1977). Humøret var i det hele tatt på topp i bandet denne kvelden. Gowan fortalte en artig historie om da han tok båten til Vikingskipene på Bygdøy, og Young skrøt stadig av hvor stort platesalg gruppa har hatt i USA.

Tommy Shaw (65) hadde den beste låtintroduksjonen. Han hadde skrevet Crystal Ball etter et besøk i en bowlinghall hjemme i Montgomery, Alabama, da han fikk spørsmål om han ville bli med i Styx. Så spilte han starten av en soloversjon på akustisk gitar, før vi fikk bandversjonen og en lang solo på elgitar.

Også originalbassist Chuck Panozzo (70) er med på Styx' turneer. Men grunnet dårlig helse er han bare med på noen sanger. I Oslo spilte han 4-strengers bass samtidig som dagens bassist Ricky Phillips (eks The Babys og Bad English) spilte 5-strengers bass på disse låtene: Fooling Yourself (The Angry Young Man), Come Sail Away og siste ekstranummer, Renegade (1978) - en av hitene som Shaw skrev.

Første ekstranummer var Mr. Roboto - eneste låt fra Kilroy Was Here (1983). Her hadde Gowan på seg hatt og danset viltert. Et annet høydepunkt var den firstemte vokalen på Light Up (1975). Jeg savnet Tommy Shaws Mademoiselle og mer fra Kilroy Was Here, som var en storselger i Norge. Men alt i alt ga Styx oss en glimrende konsert i to samfulle timer.

Foto: Per-Otto Oppi Christiansen