Første dag av årets Interstate Americana-festival var en stor suksess. Det var utsolgt, og i løpet av kvelden kunne man få med seg 7 konserter. Når den ene var slutt på Pokalen i underetasjen, begynte den neste fem minutter etter på Vulkan Arena opp trappa.

Jeg er fan av de fire albumene til den unge kanadiske duoen Kacy & Clayton, og har tidligere sett dem spille elektrisk og med band, som oppvarmere for Deep Dark Woods i 2018. Så det var overraskende at de på Interstate stilte som akustisk duo.

Men det fungerte veldig bra! Ikke minst fordi Kacy Anderson var morsom mellom låtene. Hun parodierte nærmest aksenten fra de amerikanske sørstatene, "Southern drawl", og likte å spille dum. Samtidig er hun og tremenningen Clayton Linthicum glimrende gitarister. Spesielt Clayton, som spilte "lead" mens Kacy stort sett var hovedvokalist.

Han er inspirert av gitarstilen til Richard Thompson, mens Kacys lyse stemme kan sammenlignes med Sandy Dennys, så det er lett å tenke Fairport Convention når man hører dem. De spilte mest fra sine to siste album, som er produsert av Jeff Tweedy. Men dette var nedstrippa versjoner der vi kunne nyte to akustiske gitarer og to stemmer som utfyller hverandre. Iblant sang de også tostemt.

Musikken deres henter mer fra tradisjonelle folkeviser fra de britiske øyer enn fra amerikansk country og hillbillymusikk. Tidlig fikk vi høydepunkt som Seven Yellow Gypsies (2016), That Sweet Orchestra Sound og den stemningsfulle High Holiday, der Clayton sang mest. Det hele toppet seg med den fengende Brunswick Stew og en lystig instrumental.

Noe ensformig ble det etter hvert, og mot slutten av den 50 minutter lange konserten begynte folk å bli lei og gå. Dermed fikk de ikke med seg den supre avslutningen med The South Saskatchewan River og den irske folkevisa Go And Leave Me.

Særlig Kacy virker selvsikker på scenen nå, spiller bedre gitar og har et komisk talent som kan minne om June Carter Cash i The Carter Sisters/Family. Lun humor, frapperende gitarteknikk og nydelig vokal bidro til å gjøre dette til en strålende konsert.

Foto: Johannes Andersen