I sammenheng med gårsdagens albumsslipp av As Long as You Are, feiret Future Islands med en spesialkonsert i hjembyen Baltimore – under navnet Stream of You and Me - der de spilte en god blanding av gammelt og nytt materiale. Som alltid, var Herring konsertens soleklare fokus, og ledet bandet gjennom 16 låter.

Les albumsanmeldelsen her

Konserten startet sterkt med avslutningslåta Hit the Coast på deres nyeste plate. Den var kraftfull og viste fram oppsettet fra sin beste side. På grunn av det innspilte livesettformatet, var lyd, lys og bilde optimalisert, og brukte kameravinkler som fremhevet Herrings dynamiske bevegelser. Det var forfriskende å se nytt materiale bli prøvet ut i live. For Sure hadde sin TV-debut dagen før til positiv mottakelse, og gårsdagen var enn så fantastisk.

Der hver sang pleier å ha visse koreograferte bevegelser som Herring utfører, trengte settet å overbevise om at han også kunne være nyskapende på den fronten. Tidligere har balladene holdt dem noe tilbake live, men denne gang var balladene med på å skape noen av de mest minneverdige øyeblikkene under konserten. Under Moonlight, føltes det ut som scenen var lagt under vann. Herring satte seg på knærne, plasserte hånda si på gulvet og hadde en slags samtale med speilbildet sitt. Det var svært minneverdig.

Future Islands får definitivt fram sin beste side når de holder energinivået oppe. Altså, er det mulig å ikke ville opp og hoppe under Long Flight? Trommeslager Mike Lowry viste seg virkelig fra sin beste side her med en rask og presis rytme som ikke ga noen rom for å sitte stille. Tin Man var likedan og manet fram «monsteret» dypt inne i Herring. Her var det skriking, veiving med armene og metal-growls i god, klassisk Future Islands-livestil. Alltid en glede å se! Derfor var det godt av å se dem teste ut så mye nytt materiale som mulig. Han erklærte at «Black lives matter», før bandet satte i gang den politiske Born in a War. Plastic Beach var også en fryd å se og høre på! Virkelig en ny livefavoritt! Resten av bandet var i toppform hele veien fra start til slutt, på tross av de ikke gjorde så mye ut av seg selv. Alt hørtes klokkeklart ut.

Vi ble kjørt gjennom de storslagne klassikerne Balance, A Dream of You and Me og Seasons (Waiting On You) før hovedsettet endte med den emosjonelleThrill. Bandet takket for seg og ble borte i sikkert ti minutter. På dette tidspunktet var jeg overbevist om at konserten var over, men lot TVen stå på i tilfelle. Skulle du ha sett, så kom de på igjen for et encore-sett, som startet med det interessante valget in the Fall. Den var noe obskur, men et spennende valg uansett. Ettersom konserten teknisk sett var over, ble oppsettet strippet tilbake. Selv om vi bare fikk én kameravinkel og ingen spesielle lyseffekter, føltes det ut som Future Islands belønnet dem som ble igjen.

Vireo’s Eye var en viktig og nødvendig ekstralåt, og inviterte oss nok engang inn i synth-himmelen i likhet med med Balance, Long Flight og Tin Man. Den forsiktige Til sist, var Little Dreamer fra førsteplaten, en rørende avslutning på det som var en hyllest til et av nåtidens mest spennende band.

Noen låter, som Beauty of the Road og The Painter kunne vært droppet, ettersom de ikke bød på seg selv noe særlig, og syngingen til Herring var sur til tider. Alt i alt veiet det positive mer enn det negative, når det er sagt.

Man kunne se at Herring var klart rørt. Det er ikke rart, når livemusikken nå er blitt begrenset slik den er. Desto rørende er det da at band som Future Islands allikevel får muligheten til å slippe ny musikk og opptre, selv om det begeistrede publikumet må ta dansingen på stuegulvet isteden. «A Stream of You and Me» var en fremragende måte å nå frem til publikumet sitt på en alternativ måte på og fortsatt opprettholde følelsen av å være live. Dette var virkelig gøy å være med på!

Setlisten:
1. Hit the Coast
2. Beauty of the Road