Foto: Emil Vestre



Mens andre rappere bruker adjektiv som «lil», «big» eller «young» som prefiks, gikk den tidligere runway-modellen Håkon Stubberud for det hysterisk selvsikre navnet «Pen Gutt». Navnet er ikke den eneste måten rapperen skiller seg ut i mengden. Med kryptiske tekster og teatralske liveopptredener har Pen Gutt de siste par årene klart å bygge opp en slags kultlignende mystikk rundt seg. Denne gangen går han ut på scenen med et ansikt sminket fullt av brannskader.

I forkant av konserten postet artisten et bilde av seg selv kledd i fullt dykkerutstyr, der han i klassisk Pen Gutt-stil annonserte at dette skulle være den siste opptredenen før han «morfet til sin neste form». Dette er altså siste konsert som sentrerer seg rundt debutplata HOLD DEG I VARMEN (2019). Albumet er svært variert og utforsker alt fra myk, eksistensialistisk bedroom-pop, til rask og hardtslående rap. Det er dessverre ikke alt i denne bredden som fungerer like godt live denne gangen.

Settet åpner med en sterk framføring av Pen Gutt, den selvtitulerte låta fra debutalbumet. Pen Gutt er en artist som ligger i et herlig landskap der man aldri føler seg helt sikker på når man skal ta rapperen seriøst, og når han bare kødder med deg. Åpningslåta er et nydelig eksempel på dette. Mens verset virker som en oppriktig, romantisk og intim kjærlighetserklæring, handler refrenget utelukkende om artisten selv, og hvor “fakkings pen” han er.

Etter åpningslåta går rapperen dramatisk ut i publikum med en bøtte vann, for å døpe tilskuerne inn i Pen Gutt-kulten. Deretter fortsetter konserten med låtene Dazed and confused og Bare Dans. Når Pen Gutt synger heller enn å rappe, bruker han en ekstremt avslappet og nesten mumlete vokalstil. Dette fungerer fint i studioversjon, der de nydelige dystopiske tekstene støttes av fantastisk produksjon og et drømmende lydbilde. En kombinasjon av fryktelig kjip lyd fra BLÅs nye utescene, manglende energi fra et sittende og sosialt distansert publikum, og lite imponerende vokalteknikk fra rapperens side, gjør at disse sangene ikke fungerer helt like bra live.

Når det kommer til bangere som Independent og Undercover er det derimot ingenting som kan stoppe Pen Gutt fra å levere med glans. Selv om lyden fra anlegget er så lav at man til tider nesten hører rapperen bedre direkte fra stemmebåndet enn gjennom høyttalerene, framfører han med en fantastisk energi og løper rundt blant bordene i publikumet.



Til slutt tar Pen Gutt med seg rapperen Glock Sivert Flex på scenen, og avslutter settet med Demoner, og den passende teksten “jeg må stikke hjem før jeg mister meg selv”. Under det siste refrenget begynner han å skrike manisk, og roper “hva faen gjør dere her”, før han forsvinner bak scenen etter en knapp halvtime med konsert. Om dette er en spontan reaksjon på en litt skuffende gig, eller en nøye planlagt avslutning av HOLD DEG I VARMEN-sagaen, er ikke godt å si. Men publikumet vil ha mer, og etter et par minutter med “EN SANG TIL!” kommer Pen Gutt tilbake ut på scenen. Han virker nesten litt irritert på publikumet før han avslutter med en uinspirert repetisjon av Undercover.

Etter å ha sett to utrolig sterke konserter med Pen Gutt tidligere, hadde jeg høye forventninger da jeg tok turen ned til Lagunen. Dessverre var mye som ikke helt funket denne gangen, og dette ble en litt trist avskjeden med HOLD DEG I VARMEN. Jeg gleder meg likevel til å se hva neste fase av Pen Gutt-universet har å bringe.