Denne konserten er anmeldt fra en korridor på Blå.

En av de største snakkisene på by:Larm 2021 er Sverre Breivik med artistnavnet Metteson. Mossingen, som opprinnelig er utdannet skuespiller, har tidligere spilt i oppsetninger som "Hamlet" og "Jeppe på Bjerget". Nå satser han også på musikkarriere, og ble i Musikknyheters årlige avstemning i januar stemt frem som debutanten man hadde mest tro på for 2021. Metteson spilte også på siste by:Larm før Korona, og returnerte til by:Larm 2021 med en - for mange - veldig etterlengtet konsert.

Fredag kveld sto han på scena på et bokstavelig talt overfyllt Blå i Oslo. Ikke bare var selve konsertsalen fyllt til bristepunktet, folk stimlet sammen i alt av døråpninger, sidebarer, og i korridoren mot utgangen, for å iallfall få høre konserten om man ikke kunne få se den. Glemt var alt av restriksjoner og meter, her skulle hver centimeter utnyttes så som mange som mulig kunne få sett om så bare toppen av et hode på scenen.

Musikknyheters utesendte var en av de som kom til Blå akkurat litt for sent til å få plass i hovedsalen, så denne konserten er anmeldt og delvis fotografert fra en døråpning. Likevel er den verdt å omtale, for selv fra denne døråpningen, med det meste av utsikten til scenen sett gjennom mobilskjermene til folk som tok bilder og filmet det som skjedde, var det en uforglemmelig konsert.

Metteson er en svært lovende artist. Ikke bare musikalsk, selv om det også er essensielt og skal omtales, men som scenepersonlighet. Det er en intensitet der, et nærvær og en kontakt med publikum som lukter internasjonal suksess. Når låtene, dansen og fremføringen i tillegg er sterke, treffer tidsånden perfekt, og er fengende nok til at de sitter igjen i ørene etter første gjennomhøring, så snakker man om en artist med et enormt potensiale.

Det var tidvis 80-talls synthpop, tidvis pompøst, tidvis diskotek, tidvis Eurovision og tidvis performance art. Hele veien ble energien holdt oppe, uten noensinne å miste piffen eller dabbe av. Det føltes som en fiks ferdig artist med masse erfaring og en lang karriere bak seg. Så om dét er utgangspunktet kan dette bli en musikkarriere som blir usedvanlig spennende å følge med på.

Denne konserten føltes litt som den konserten som åpner alle dører videre. Den mytiske konserten som alle snakker om i ettertid. “Hvor var du da Metteson spilte på Blå?”

Om det var logistikk eller tidspress som gjorde at Metteson ikke ble oppgradert til Rockefeller eller Sentrum Scene på sin ene by:Larm-konsert vet jeg ikke. Men at denne konsert ble lagt til “lille” Blå er en nærmest håpløs glipp, den hadde hatt potensiale til å være så mye mye større for så mange fler. Den eneste trøsten er at bookingtelefonene nok gikk varme underveis og etter denne konserten, så for alle som gikk glipp av den vil det nok snart by seg på større muligheter temmelig raskt. Spektrum neste?

Se bilder fra by:Larm-fredagen i bildekarusellen her: