Alle foto: Hogne Bø Pettersen


AdLib Jazzklubb i Bodø har hatt et svært sterkt program på Sinus i Stormen Konserthus i høst, og torsdag kveld var det celebert besøk. Artist in Residence for Moldejazz 2023, gitarist extraordinaire og komponist Hedvig Mollestad troppet opp for å framføre bestillingsverket hun lagde til årets Kongsberg Jazzfestival: WEEJUNS.

Og det ble en sakral opplevelse. En symfoni av intens musikk, animasjoner, lysshow og en klokkeklar lydmiks. Når man har med seg veteranen Ståle Storløkken på keyboards og elektroniske duppeditter og den fortsatt stigende (og snart stor) stjernen Ole Mofjell på trommer og perkusjon, skal det en del til før det blir dårlig.

Jeg så ikke verket da det ble framført på Kongsberg så jeg kan ikke uttale meg om det har forandret seg mye siden den gang. Ifølge Mollestad var dette bare tredje gangen de framførte det sammen, og de er nå ute på en liten turné for å framføre verket, som består av to suiter.

Hedvig Mollestad på gitar, Ole Mofjell på trommer og Ståle Storløkken på keyboards på AdLib på Stormen konserthus

Det begynner svært, svært rolig. Mofjell setter tonen med gonger og annen perkusjon. Sakte, men sikkert kommer Storløkken inn med keyboards, og så lavt, lavt, begynner Mollestad å berøre gitarstrengene. Det er svevende og deilig. Etter hvert blir rytmene hardere, men verket tar seg god tid.

Det er en nesten steel-gitar-aktig måte Mollestad spiller på, spesielt i de rolige partiene. Storløkken får Hammond-orgelet til å høres ut som noe helt annet, og det er av og til jeg tror at det er han som lager Yamaha CS80-lyder på synthen, men så skjønner jeg at det er Mollestad som etter å ha bøyd seg ned og stilt på noen knapper, lager merkelige lyder med gitaren.

Musikken endrer karakter og går over i mer hardtslående partier. Det er en slags blanding av Mahavishnu Orchestra, japanske Boris og Amon Duul. Så blir det rolig igjen, og selv om de spiller i førti minutter, er det så dynamisk at det ikke er kjedelig et øyeblikk.

Hedvig Mollestad poserer mens hun spiller gitar på AdLib på Stormen konserthus

Andre sats starter knallhardt, og Mollestad viser hva for en strålende gitarist hun er. Det er kaotisk som King Crimson og pågår i flere minutter, før vi også her får rolige partier. Det er spesielt en seksjon, ca 60% uti at vi får en aldeles herlig gitarmelodi som løftes av trommingen og keyboardene. Gåsehud!

Det hele ender i et klimaks med intens og høy prog-jazz og et heftig lysshow (som for øvrig har laget en flott stemning hele kvelden) som blir en perfekt stopp.

Før vi gikk over i andre suite takket Mollestad for oppmøtet, og opplyste om at de tar opp alle konsertene på turneen. Tanken er at verket skal gis ut på plate i live-opptak. Jeg tar gjerne en souvenir fra denne kvelden, takk!