Foto: Øyafestivalen/Maja Brenna


Nå om dagen er ungguttene i Gjenfødt kultur de hippeste hopperne norsk musikk har å by på. Med en leken tilnærming til musikk og en oppdragserklæring om å være “så uforutsigbar som kultur skal være” har gutta skjært ut sitt eget hjørne i norsk hiphop og disket opp noe av de ferskeste låtene man har hørt på lenge. Med inspirasjonskilder som 90-talls gangsterfilmer, bossanova, Muhammad Ali og månelandingen er GK en deilig smørje med inntrykk og uttrykk, og et friskt pust i dagens musikkbilde.

Forventningene var store når gutta skulle innta Hagen scene på Øya i år, etter å ha levert et sterkt show på den mindre Bibliotek-scenen året før. Onsdagen på årets Øya bød på flere hiphopinnslag, og GK delte blant annet rampelyset med internasjonale artister som NSG og Vince Staples, samt andre norske rapkollektiv som Tøyen Holding og Yoguttene.

Av det som var å se av hiphop i går sto Gjenfødt kultur i en klasse for seg selv. Ungguttene leverte et sterkt energisk show som engasjerte alle som fikk det med seg, fra det knapt myndige klientellet på første rad til de eldste traverne oppi bakken. Det var god stemning og ristende rumper fra første note når GK inntok scenen med to låter fra den årsaktuelle EPen sidentwentysixteen, som mange i publikum allerede kunne ordene til.

Det er ikke bare publikum som er begeistret for å være der. Det er tydelig at gutta i GK har det dritgøy med å spille konsert, og fremfører låtene med smittsom energi og entusiasme. Gutta spiller særdeles bra på hverandre, og hyper hverandre opp med back to back bars og sjarmerende dansetrinn.

I løpet av den drøyt 45 minutters lange konserten blir vi servert mange av gruppens beste låter, som “Sidesprang”, “Moteblader” og “Aphrodites Suite”. Blant de mange høydepunktene står den 6 minutter lange «GKUltra» ut som en av de aller største. Det er tydelig at publikum ikke helt hvor de skal gjøre av seg til en så fortgående bossanova beat, men koken er god likevel.

Instrumentalt har Gjenfødt Kultur sterke røtter til samplebasert hiphop fra 2000-tallet. Man hører samples fra soul- og jazzklassikere, utdrag fra filmer, TV-show og andre kilder. GK låner mye fra andre artister både direkte og indirekte, men resultatet er noe autentisk og distinktivt eget som bare de får til.

Når det så blir tid for “Fadese Focault” og Ravi selv dukker opp og fremfører gjesteverset sitt blir det enorm jubel i publikum. Her leverer Gjenfødt Kultur virkelig på navnet sitt ved å fiske opp en av norges største rapikoner gjennom tidene og får han med på en ny norsk rapbanger. Når det deretter bryter ut i “E-Ore” blir det allsang av full hals over hele linja.

Konserten rundes av med favoritten «Der torner gror», med Ravi som spiller pianointro. Det blir et stilig øyeblikk hvor Ravi gir stafettpinnen videre til den yngre garden og neste kapittel i norsk raphistorie. Publikum er ekstra moshekåte etter en dritbra konsert med forholdsvis rolige låter, så gulvet åpnes fullstendig på siste låt nærmest litt på trass. Konserten avsluttes like sterkt som den begynte, og man kunne fint hørt en god halvtime til med innslag fra denne gjengen.

Gjenfødt kultur leverer knallsterk konsert og skurer gulvet med andre hiphopinnslag denne dagen. Om ting er riktig her i verden ser vi disse på enda større scene igjen til neste år.