Etter en helt fantastisk sommer her i nord, med sol og temperaturer mellom 25 og 30 grader måtte regnet selvsagt pøse ned da Parkenfestivalen i Bodø startet med Torsdag i Parken. Men det var egentlig passende, for Mari Boine sang om renselse av Moder Jord, og mer rensende enn gårdagens regn i Bodø kan man vel knapt be om.

Det er helt fantastisk å se Mari Boine være på sitt mest populære noensinne nå om dagen. For stemmen, å herregud den stemmen, har fulgt oss snart 40 år, og i alle disse årene har hun publisert musikk og prosjekter i hopetall. Det ene like vakkert som det neste.

I Bodø denne kvelden fikk hun dessverre bare 50 minutter, og settingen var kanskje ikke den beste. Men ingen skal si at ikke Boine og bandet ikke gjorde det de kunne.

Et stort høydepunkt var da hun framførte Lean das, som hun har laget med Ella Marie Hætta Isaksen, som også har laget fantastiske versjoner av Mari Boines musikk. Hun var dessverre ikke i Bodø i går, men Boine og bandet hennes gjorde den likevel glitrende.

Vi fikk også den fantastisk vakre Elle, og hun presenterte en ny låt fra albumet som kommer om litt over en måned. Her fikk vi også historien om hennes ungkars-onkel som lærte henne alt om laksefiske, og som mente at det å bo på sykehjem med kun kvinnelige helsepleiere og leger allerede var som himmelen.

Mari Boines musikk har en fot i popverden, men hun stikker også hver tå på den andre foten inn i andre genre. I et tilfelle var hun rett og slett operasanger! Musikken hennes er også av og til hypnotisk, suggerende og repetetiv (positivt ment) og Goaskinviellja- ørnebror var et annet mektig øyeblikk.

Hun avsluttet med Highasakites låt Mother, som hun har oversatt til samisk slik at den handler om Moder Jord, og utnyttingen vi gjør av henne. Jeg har ikke sett Hver Gang Vi Møtes, men jeg kan ikke tenke meg til at Ingrid Helene Håvik reiste seg og sa at Boine gjorde skam på låten. Den satt som ei kule.