Årets innovatør er streamingtjenesten Spotifys pris, der en artist honoreres for sin kreative og innovative tenkning. Spotify skriver selv at «utmerkelsen anerkjenner nytenkende bruk av sosiale og digitale medier for å bygge relasjoner med fans, og belønner kreativ markedsføring som presenterer musikk på en ny og original måte».

– For en artist er det viktig å bygge sterke relasjoner til sine fans. Samtidig må dagens artister være både innovative og kreative i kampen om oppmerksomhet rundt musikken de lager. Her spiller sosiale medier en avgjørende rolle, og de nominerte til ’Årets Innovatør’ har lyktes med å utnytte sitt potensiale med stor kreativitet. Det vil vi gjerne belønne, sier Sofie Grant, pressesjef i Spotify.

Det er fjerde gang prisen deles ut, og det hele skjer i sammenheng med Spellemannprisen 18. januar. Prisen deles ikke bare ut i Norge, men også i de nordiske landene Sverige (Grammus), Danmark (DMA) og Finland (EMMA Gaala). Vinneren tildeles en markedsføringskampanje på Spotyfis regning, til en verdi av 200.000 kroner. Avstemningen begynner allerede i dag, og man kan stemme på denne (kampanjesiden).


Her er de nominerte (og Spotifys ord om artistene):
Moddi
I sammenheng med lanseringen av Moddis nye album Set the House on Fire hadde fans mulighet til å vinne vertskap for den offisielle festen for albumslippet. I tillegg til å ha festen i egen stue, bestod premien av en eksklusiv privatkonsert. Kampanjen, som ble spredt via sosiale medier, resulterte i at fans fra hele Europa deltok. Gjennom et kreativt grep skapte Moddi engasjement hos sine fans, både i Norge og utenfor landegrensene.

Lars Vaular
Når Lars Vaular skulle slippe sitt femte album 1001 Hjem, utformet han en helt spesiell historiefortelling rundt albumet. I denne aktiviteten ble fans invitert inn i Lars Vaulars sitt univers på albumsiden – hvor de nye låtene ble sluppet i fire separate kapitler akkompagnert av tilhørende illustrasjoner og historier. Gjennom et nytenkende grep ga Lars sine fans en unik opplevelse knyttet til musikken.

Anne Grete Preus
Anne Grete Preus feirer 25 år som soloartist, og for å feire jubileet ble en egen side for fans lansert. På nettsiden kunne man nyte Preus sin musikkatalog, bestående av høyt verdsatte låttekster. I denne aktiviteten har Anne Grete på en enkel og nytenkende måte skapt forutsetninger for at en eldre målgruppe skal kunne gjenoppdage hennes musikk, i den digitale verdenen.

Skambankt
I forkant av singelslippet av Voodoo startet bandet en innsamling i sosiale medier, der fans ble oppfordret til å sende inn gamle plastgitarer, som deretter ble smeltet om og returnert som eksklusive vinylplater med Skambankts nye singel. Hundretalls av gitarer ble resirkulert og den kreative, miljøbevisste kampanje-idéen kombinerte både digitale og fysiske elementer.

Cir.Cuz
Etter at den mye omtalte duoen slapp sitt andre album, ville de på en nytenkende måte involvere fans i den kreative prosessen. Via sosiale medier etterlyste guttene hjelp til å opptre på låten Symfoni. Aktiviteten førte til stort engasjement blant fans, som i aller høyeste grad deltok på en aktiv og involverende måte.

I forbindelse med utdelingen av ’Årets Innovatør’ under Spellemann 2013, har Spotify satt sammen en spilleliste med de fem nominerte.