De irske gigantene i U2 slipper en ny single under Super Bowl - den amerikanske festaftenen og mesterskapskampen i NFL. Låta, som også får sin verdenspremiere i en av de påkostede reklamene under Super Bowl, har fått navnet Invisible, og vil gis bort gratis på iTunes i 24 timer. De første 2 millionene downloads sponses av Bank of America, som donerer én dollar per download til (RED) - en organisasjon som kjemper mot AIDS i Afrika. I tillegg har Bank of America lovet å donere ytterligere $8 millioner, til sammen $10 millioner.

The Gates Foundation, ledet av Microsoft-gründeren har lovet å matche Bank Of Americas 10 millioner, mens det tyske software-firmaet SAP, og den Sør-Afrikanske familien Motsepe donerer $1 million hver. Dermed kan (RED) ende opp med $22 millioner takket være låta.

(Red) er muligens et kjent navn for noen; organisasjonen, som ble startet av Bono og aktivisten Bobby Shriver, er den samme organisasjonen som hvert år samarbeider med The Killers i forbindelse med deres julesingler.

Invisible vil i tillegg være en smakebit på U2s kommende album, oppfølgeren til 2009s No Line On The Horizon. Om låta vil bli tilgjengelig på norsk iTunes i løpet av denne 24-timers gratisperioden gjenstår å se, men uansett tar det nok ikke lang tid før den blir tilgjengelig også her til lands- gratis eller ei.

U2 vant også nylig Golden Globe for låta Ordinary Love fra soundtracket til filmen "Mandela: Long Walk To Freedom". Hør den her:



Super Bowl går av stabelen natt til 3. februar norsk tid.