Platekompaniet har de siste ti årene vært markedsledere på salg av musikk i Norge. Djuice har hatt løsninger for digitalt salg av musikk siden 2004 og er markedsledere på salg av musikk til mobiltelefon. Aspiro er markedsleder innenfor mobil underholdning i Nord-Europa og leverer løsninger for nedlasting og streaming av musikk til mobil og PC. Den samlede kompetansen til Platekompaniet, Djuice og Aspiro er dermed et godt utgangspunkt for å lykkes med digitalt musikksalg, og 19. mai åpner de tre aktørene en ny nettbutikk.

Et samarbeid mellom en teleoperatør, en teknisk leverandør og en tradisjonell platebutikkjede er unikt i Europa, og det vil kunne tilby forbrukerne en bedre tjeneste enn de som allerede er eksisterende i det digitale markedet, heter det i pressemeldingen.

Rolf Presthus fra Platekompaniet sier i en kommentar:

"I konkurranse med store utenlandske aktører som iTunes og Spotify er vi avhengig av å være best på norsk repertoar. Dette er derfor et naturlig mål for vår nye digitale nettbutikk. De internasjonale aktørene er lite opptatt av norsk musikk ettersom Norge er et lite marked, og det er mer lønnsomt for dem å satse på store internasjonale artister som når ut i alle markeder. En slik utvikling er lite heldig for norsk musikkliv. Dersom norske artister skal få vist seg frem og få profilert sine utgivelser på en skikkelig måte, er det viktig at det finnes alternativer til de utenlandske aktørene."

www.platekompaniet.no/