Jon Morter og hans kone Tracy lagde tidligere i desember en Facebook-gruppe hvor de oppfordrer alle i Storbritannia til å kjøpe Killing in the Name av Rage Against the Machine. Dette fordi han har sett seg grundig lei på at X-Factor-vinnerne har toppet den britiske singellista fire år på rad i jula, og ønsker ikke å se det skje en femte gang. Grunnen til dette er at den britiske X-factor finalen finner sted uka før jul.

Årets vinner av X-factor, Joe McElderry, sier selv at han aldri har hørt en eneste låt av Rage Against the Machine, men ønsker inderlig at han selv blir nummer én på hitlistene som avsløres i morgen. Før ukas opptelling av singelsalget avsluttes i natt skal konkurransen mellom Killing in the Name, og hans egen singel, The Climb, være hard, ettersom Rage Against the Machine ligger 11 000 solgte singler bak for øyeblikket.

Rage Against the Machine sier at de vil spille en gratis konsert i Storbritannia over nyttår hvis de skulle vinne, for å feire seieren.

Når salgstallene frem til midt i uka ble avslørt, ledet det amerikanske metalbandet med 65 000 flere solgte singler enn McElderry, med 175 000 mot 110 000.

Mannen bak kampanjen, Jon Morter, forklarer at grunnen til at han valgte akkurat Killing in the Name, hele 17 år etter den kom ut, er at den er ”et kamprop”, og dermed passer godt. Mange av medlemmene har sett på kampanjen som en utfordring mot Simon Cowells ”musikkmaskin”, og nærmest et personlig angrep på Cowell, som er skaperen og hoveddommeren i det populære programmet, noe Morter selv benekter. Simon Cowell er også kjent som hoveddommer i den amerikanske utgaven av Idol.

Cowell har selv uttalt seg om Facebook-kampanjen og kalt den ”kynisk og dum”, mens Rage Against The Machines gitarist, Tom Morello, har gitt kampanjen kraftig ros. Morello har lovet å gi alle hans inntekter fra singelsalget til Youth Music, en organisasjon som hjelper lovende britiske artister med å komme seg opp på beina.


Facebook-gruppa