Det har den siste uken vært store kjøp av Rage Against the Machines sytten år gamle singel, Killing In The Name, takket være engelskmannen Jon Morters Facebook-gruppe, som har oppfordret alle til å kjøpe singelen, slik at ikke en femte X-factor-vinner skal kuppe julens singellister i Storbritannia.
Og Morter fikk det som han ville. Når listene ble kunngjort i går måtte årets britiske X-Factor-vinner, Joe McElderry, se seg og sin coverlåt av Miley Cirus, The Climb, slått av Killing In the Name. Mens The Climb solgte 450 000 eksemplarer denne uken, så ble så mye som 500 000 eksemplarer av Killing In The Name solgt.
Dermed har Jon Morter og Rage Against The Machines debutsingel skapt et stykke musikkhistorie sammen, ikke bare fordi de fire siste årene har det aktuelle årets britiske X-Factor-vinner hatt flest solgte singler i uken før jul, men også på grunn av at en 17 år gammel singel har toppet hitlistene i Storbritannia.
Du kan lese vår grundigere dekning av saken fra forgårs, ved å trykke på lenken nedenfor.
Tidligere dekning av saken
Rage Against the Machine slo X-Factor
Facebook-kampanje fikk kraftig gjennomslag og skapte hitlistehistorie.

FLERE NYHETER

Tons of Rock 2024 er komplett!
Neste års jubileumsplakat er klar

Oslobandet gjør eksklusive jubileumskonserter
Feirer at albumklassiker fyller 20 år
Fem nye navn til Tons of Rock!
- Med dagens slipp viser vi rockens bredde med både galskap og klassisk death metal. >>