I går ettermiddag offentliggjorde Øya Q-Tip, Karpe Diem, Lars Vaular og Miike Snow. Festivalen følger opp i dag med et variert artistslipp bestående av Ingrid Olava, Sleigh Bells, King Midas Sound og Tune-Yards.

Ingrid Olava ligger høyt oppe på albumlista for sjette uke på rad og
er blant landets mest populære artister akkurat nå. I august kan du
oppleve henne i Middelalderparken. I tillegg er M.I.A.-kompisene i
Sleigh Bells, det basstunge dubstepprosjektet King Midas Sound og den
eksentriske dama som kaller seg tUne-yArDs klare for Øyafestivalen i
sommer. Ingen av de tre utenlandske har tildligere spilt i Norge, skriver Øya i pressemeldingen.

INGRID OLAVA
I 2008 debuterte Ingrid Olava med det såre og finstemte albumet
Juliet's Wishes. I februar i år kom den minst like gripende
oppfølgeren The Guest, og nok en gang ser vi i Øyafestivalen fram til
å oppleve Ingrid Olava på vår scene i sommer.

Lillehammer-jenta Ingrid Olava Brænd Eriksen konsertdebuterte som
oppvarmer for Vidar Vang i 2004. De påfølgende årene gjorde hun seg
stadig mer bemerket med stemningsfulle opptredener bak pianoet.
Parallelt var hun også medlem av countryrockbandet Shit City, som hun
forlot i 2007 for å satse på eget materiale. Det skulle vise seg å
være et lurt valg, for Olavas første singel, Only Just Begun, var
etter hvert på alles lepper og radiokanaler. Det kritikerroste
debutalbumet solgte til gull og ble belønnet med tre
Spellemann-nominasjoner, mens P3 Sessions-coveren av Her kommer
vinteren (Jokke & Valentinerne) ble en farsott på både eter og nett.

Albumet The Guest byr på en tøffere sound og mer komplekse
låtstrukturer enn forgjengeren. Tittelsporet ble til i Toronto under
Canadian Music Week i fjor vår. Ifølge presseskrivet måtte Olava late
som hun skulle kjøpe et piano i en lokal musikkforretning for å gjøre
låten ferdig mens jernet var varmt. Og for en låt det ble! Kombinert
førte alle gode ting ved Ingrid Olava - og det er ganske mange av dem
- til at hun under årets by:Larm kunne motta Statoil-stipendet på
800.000 kroner. Vi spår en lys framtid, og ser fram til enda en
fortreffelig Øya-konsert med en av Norges fremste singer/songwritere.
http://www.myspace.com/ingridolava


SLEIGH BELLS (US)
Før Øyas egen konsertkveld på CMJ i fjor høst, på Santos i NYC, var
det en Hype Machine-fest i samme hus. Vi hadde hørt litt på Sleigh
Bells på Myspace, og traska ned i kjeller'n på Santos. Der gjorde
Sleigh Bells sin første konsert, for omtrent 30 personer, og en av dem
var Øya-aktuelle M.I.A. Vi snakket kjapt med bandet etter konserten,
men de syntes nok det var mere stas at M.I.A. kastet seg over bandet
og ville signe bandet på labelen sin. Ryktene om den forrykende
konserten surra rundt på CMJ og på de neste konsertene til bandet steg
publikumstallet betraktelig. Tilbake i USA på SXSW forrige uke kunne
vi se at Sleigh Bells nå spilte for mange tusen folk hver dag. Nå vil
vi vise dem fram i Middelalderparken.

Gitarist Derek Miller og vokalist/rapper Alexis Krauss møtte hverandre
da han var kelneren hennes på restaurant. Siden har de vært Sleigh
Bells, en duo som har fått sine proverbiale spaltemetre i bloggenes
verden. Ryktet om den hardtslående duoen begynte å gå etter noen
legendariske opptredener på festivalen CMJ i fjor høstes, og forrige
uke overbeviste de det som måtte gjenstå av tvilere eller uopplyste på
bransjetreffet SXSW i Texas. Magasinet TimeOut beskrev konserten som
«a live show that?s growing leaner, tighter and stronger, like a
prizefighter before a big payday. Alexis Krauss, Sleigh Bells'
frontwoman, is just soaked in superstar potential».

Sleigh Bells opererer ikke i én sjanger, noe de fire låtene som ligger
ute på Mypace tydelig vitner om. A/B Machines og Crown On The Ground
er musikalske knyttneveslag med fuzzgitarer og heftige beats. Infinity
Guitars ligger nærmere klassisk rock?n?roll, mens melodiske Ring Ring
skrur tempoet ned så mange hakk at den nesten ligner en ballade. Det
er ingen grunn til å tro at langspillerdebuten Treats, som slippes 10.
mai på M.I.A.s egen label N.E.E.T., blir mindre variert i uttrykket.

De kommende månedene skal Sleigh Bells turnere. Først med Major Lazer,
deretter Yeasayer. På planen står både Coachella og Pitchforks egen
festival, før duoen i august endelig svinser innom Øyafestivalen med
nye låter og nyervervet liveerfaring. Som vi gleder oss!
http://www.myspace.com/sleighbellsmusic


KING MIDAS SOUND (UK)
King Midas Sound skal stå for årets dubstep-opplevelse i
Middelalderparken, når de for første gang gjester Norge. Vokalist
Roger Robinson ha mye av æren for det spesielle uttrykket. Den
Trinidad-fødte poeten og sangeren tilfører en god dose lovers? rock
til Kevin Martins dystopiske og særdeles basstunge produksjonsunivers.
Resultatet er både mjukt og hardt, nært og fjernt, men samtidig også
helstøpt og større enn summen av delene. Martin spilte også i
Middelaldreparken for to år siden med The Bug. Det går fortsatt i dub,
reggae og dancehall, men der The Bug bød på en aggressiv og
konfronterende dubstep-hybrid, er King Midas Sound svevende og
tilbaketrukket. Kjølig, men likevel sjelfullt.

Langspilleren Waiting For You kom ut på den velrenommerte labelen
Hyperdub i fjor høst, og har fått gode kritikker over hele fjøla.
«Waiting For You (...) offers gems buried deep amongst its cityscape?s
gently fluorescing streetlamps and slow-moving traffic, crafting a
distinctive, defiantly twenty-first century urban soul music that,
given due care and attention, leaves an afterglow simmering long after
the CD spins to a halt», skrev nettstedet Drowned In Sounds anmelder
Rory Gibb.

Samme Gibb fikk også oppleve bandet live på en tidlig showcase, og var
full av lovord: «Roger Robinson?s voice is a huge physical presence,
creating an unbearable intimacy and closeness that perfectly mirrors
the all-encompassing nature of the bass that enshrouds him like mist -
a reflection occasionally multiplied by Hitomi?s sharp, sexually
aggressive stage whispers.» Den herlige komboen av djup bass,
atmosfærisk instrumentering og luftig vokal kan med andre ord nytes i
Middelalderparken i sommer.
http://www.myspace.com/kingmidassound


TUNE-YARDS (US)
Bak navnet Tune-Yards, eller tUne-yArDs om man skal være korrekt,
finner man Oakland-baserte Merrill Garbus. Hun ga i fjor ut
debutalbumet Bird-Brains, som er spilt inn av henne selv og inspirert
av blues, folk, afrikansk musikk, lo-fi, moderne pop, post-punk og
reggae. Skiva kom ut på lille Marriage, men ble kjapt plukka opp av
det anerkjente britiske selskapet 4AD (nå for tiden hjemmet til The
Natonal, The Mountain Goats, Bon Iver, TV on the Radio, Blonde
Redhead?). Plata ble til over to år ved hjelp av en enkel opptaker og
gratis programvare. Resultatet ble spennende klipp-og-lim-musikk som
ligger på siden av all annen moderne pop og rock. Bird-Brains havna på
Pitchforks liste over de beste albuma fra 2009, stemt fram av
nettstedets medarbeidere.

Allmusic beskrev skiva treffende med disse ordene: "Few debut albums
are audacious enough to call to mind Odetta, M.I.A., and the Raincoats
-- often all at the same time -- but this is just such a rare bird."

Tune-Yards har turnert med fjorårets Øyafavoritter Dirty Projectors.
Nå i vår gjør hun en større runde i USA med Xiu Xiu. På konserter har
hun med seg en fast rytmeseksjon, og iblant andre musikere. I august
kommer hun selv til Middelalderparken og skal forføre alle nysgjerrige
med sine eksotiske og utfordrende låter. Vi lover at du får oppleve en
unik artist med mye på hjertet og ganske egne måter å formidle det på.