I samarbeid med Spellemann deler Spotify for andre gang ut utmerkelsen ”Årets Innovatør”. Vinneren er bandet Shining, som i løpet av 2011 har utnyttet sosiale medier for å kommunisere med sitt publikum på en nyskapende og kreativ måte. I tillegg til utmerkelsen får vinneren en markedsføringskampanje på Spotify til en verdi av 200 000 NOK.

Juryen, som er valgt av Spotify og består av fem kyndige personer innen den norske musikkbransjen, valgte bandet Shining som ”Årets Innovatør”. Juryens motivering lyder: ”Shining har i løpet av 2011 hatt et sterkt nærvær på samtlige sosiale medieplattformer. Fra Flickr til Facebook integrerer bandet med sine fans gjennom kreative konkurranser. Gjennom å trykke opp en fysisk QR-kode og auksjonere den bort på Ebay fikk bandet oppmerksomhet også i de tradisjonelle mediene”.

Shining vinner en markedsføringskampanje på Spotify til en verdi av 200 000 NOK.

- “Årets Innovatør” er til for å belønne en norsk artist eller gruppe som gjort mest for å omfavne de nye digitale distribusjons- og markedsføringskanalene på en innovativt måte, sier Öjje Holt, nordisk VD på Spotify. Gjennom å løfte frem de nominerte kan vi inspirere andre til et kreativt møte med sitt publikum.”

Juryen består av:
Trude Løken – Spellemann/IFPI
Elin Aamodt - Daglig leder, GramArt
Mats Borch Bugge - Musikksjef, P3
Jørgen T. Helland - Halogen
Jon Henning Orten – Spotify Norway

Om Shining
Shining er et norsk band som startet i 1999. Bandet var i begynnelsen dannet som en akustisk jazzkvartett, men har, i løpet av årene, forandret seg og blitt mer eksperimentelt, med elementer av metal, progressiv rock og klassisk musikk. Shining har i løpet av sine 10 år opptred på flere av de største musikkeventene som CMJ festival i New York, SXSW i Texas og Eurosonic i Nederland. Bandet, med sine fem medlemmer, har også turnert i Europa, USA, Kina og Japan.

Spellemann-showet sendes live på NRK1 i kveld.