Øya er fortsatt ikke helt ferdige med slipp til festivalen, og idag offentliggjorde de fire nye navn.

LIGHTSHIPS (UK)

Lightships er Gerard Love fra Teenage Fanclub sitt soloprosjekt. De siste åra har han jobba med låter, som ikke har vært ment for hovedbandet hans. I vår kom skiva Electric Cables, og Love var helt bevisst på at han ønska et bandnavn på coveret. Med på laget fikk han et knippe musikere du kanskje har sett i Teenage Fanclub, The Pastels eller Belle & Sebastian. Domino, som er plateselskapet til Lightships, har beskrevet innholdet på Electric Cables sånn «The overall sound, while as warm and immediate as the songs Gerard writes for Teenage Fanclub, is more free flowing and loose».

Musikknyheter.no klinte til med 10 av 10 mulige til skiva og skreiv «Denne plata kan lyse opp en hvilken som helst dårlig dag, og det er umulig å ikke smile når man hører gjennom disse ti sangene». Dagsavisen var nesten like begeistra og påsto at «Denne musikken roper ikke om oppmerksomhet, men er først og fremst avslappet og vakker. Love har ikke laget noen nye jubellåter, bare en dvelende, varm stemning». Vi gleder oss til Love og medmusikerne kommer til Middelalderparken i august, for å spre sommerhygge og godlyd fredag 10. august.


KAVEH

Den unge Oslo-rapperen Kaveh imponerte oss stort på Camp Indie 16. mai. Vi måtte rett og slett finne en plass til han i Middelalderparken under Øya. Lørdag 11. august spiller han på festivalen, samme dag som Karpe Diem, Charles Bradley, SBTRKT og mange flere. Kaveh har vært en del av gruppa Forente Minoriteter. Han har jobba hardt med egen musikk og har et stort ønske om å bidra til å utvikle norsk hiphop videre.

I fjor kom gratis-EPen Alt Eller Ingenting. Nylig var han med på den ferske Madcon-singelen Snu Deg Rundt. Han har i tillegg samarbeida med Pumba, Lars Vaular, Nico D og Nasty Kutt i løpet av de siste åra. Gaffa var begeistra etter årets by:Larm og skreiv «det er nærliggende å sammenligne den med det beste innen amerikansk hardcore rap». Kaveh varsler at det vil komme nye låter med jevne mellomrom, så bare følg med på dette fantastiske talentet!


MATHIAS STUBØ BAND

Mathias Stubø har de siste åra pøst ut god musikk, både under eget navn og som Proviant Audio. Nå utgis hans musikk på anerkjente BBE Music. Foreløpig siste album het bare Mathias Stubø, og kom i april. Den unge multiinstrumentalisten, komponisten og produsenten er blant landets mest fremadstormende innen elektonika. Både norske og internasjonale medier har uttrykt stor interesse.

- There are dubby breaks and happy house bits and bubbly techno and waves of echoing vocals that make him hard to pin down, but whatever he is doing is immensely popular, this bar is rammed. (Drowned In Sound)

- Ved første møte kan detaljrikdommen framstå såpass intrikat og abstrakt at man nærmest frykter musikalsk implosjon, men Stubø holder likevel systemet sitt i sjakk for lytteren – dette er en ung elektronisk atomfysiker med stålkontroll. (Dagbladet)

Stubø lar seg inspirere av blant annet funk, moderne elektro, soul, jazz og disco. Vi gleder oss til han skal spre denne deilige miksen utover Middelalderparken fredag 10/8.


WILLIS EARL BEAL (US)

Willis Earl Beal fra Chicago har de siste månedene opplevd ros fra en rekke svært kresne musikkjournalister, samtidig som et større publikum har blitt nysgjerrige på hans musikk. For noen år siden dro han til New Mexico, og levde tidvis som hjemløs, tidvis som nattarbeider på hotell. Beal begynte å ta opp musikk han laget. Tidligere i år ga han ut singelen Evening’s kiss og albumet Acousmatic Sorcery på Hot Charity, en label tilknyttet XL Recordings. Man kan trygt si at det har gått fort for Beals karriere. For et år siden hadde han ikke engang spilt en skikkelig konsert.

Han er selvlært og mikser på sitt eget vis biter fra blues, hiphop og folk. AV Club var storfornøyde med debuten og skreiv «Beal strongly recalls his greatest hero, Tom Waits; he displays a similar knack for scuffing up his most beautiful songs with spontaneous dissonance, and unearthing the battered beauty in his noisiest blasts of cacophony». Allmusic.com forklarer det slik «Beal sounds like he’s barely holding it together, choking back tears in a way that rarely makes it to tape. Instead of an emotional manipulative move that’s clearly phony, it’s actually uncomfortably real». Det er med andre ord all grunn til å forvente en unik konsert i Middelalderparken på Øyas første dag.