«dear Aphrodite» er første smakebit fra Raabes debutalbum (ute høsten 2015 på Riot Factory) og er ifølge Tellef «en kommentar om moderne seksualitet. Alt er lov, og det er fint. Er det likevel slik at man mister noe på veien? B-sidesporet »bedroom lights" handler om det motsatte.»

Musikalsk er «dear Aphrodite» et mørkt og dansbart stykke indiepop med tunge åttitallsreferanser, men langt unna det lette, overfladiske og høyglansete uttrykket som dominerte tiåret. Tellef Raabes rike baryton og lakoniske stil står i perfekt kontrast til musikken. Til tross for at sangene hans som regel er komponert på baritongitar­ eller akustisk gitar er store syntharrangementer, tunge basslinjer og markerte gitarriff stikkord for lydbildet. Raabes karakteriske stemme og lyrikk er alltid i fokus.

Historien bak "dear Aphrodite"
Tellef Raabe la all skjebne i konsertpublikummet sitt sine hender tidligere i år da han og bandet hans spilte høstens debutalbum fra start til mål på Landmark. Et fullsatt spillested fikk utdelt setlista ved ankomst og etter konserten ble publikum pent bedt om å gi sin ene stemme til den låten de ville at Tellef skulle gi ut som første singel fra debutplata. Etter stemmetellingen ble valget klart, "dear Aphrodite" it is.

Tellef Raabe forklarer videre:

- Da Musikknyheter intervjuet meg sist, spurte de om jeg var nervøs for hva publikum kom til å velge som singel. Jeg svarte at jeg ikke var så nervøs, men at jeg trodde at jeg kom til å bli overrasket. Og det ble jeg! "dear Aphrodite" ble skrevet i begynnelsen av januar, og ble vist frem til bandet bare noen dager før konserten på Landmark. Publikum ga oss ikke noe valg, vi måtte rett i studio uken etter konserten for å spille inn sangen. Sammen med produsent Njål Paulsberg utviklet den seg noe, blant annet ble gitarriffet skrevet om. Vi er kjempefornøyd med resultatet, og gleder oss til å vise frem sangen.



Les mer om singel-stuntet