Over 1,5 milliarder avspillinger og nesten 12 millioner månedlige lyttere på Spotify (nr. 282 i verden!). Hun har skrevet og samarbeidet med giganter som Coldplay, Ellie Goulding, Lorde, Icona Pop, Nick Jonas og Charli XCX. Skandinavias aller største kvinnelige stjerne er klar for Bodø og Trondheim - TOVE LO headliner Pstereo og Parken 2020!

Svenske musikere har i en årrekke bevist at pop med internasjonal standard ikke trenger å være filmdrasjerte musikkapsler laget for lettfordøyelighetens skyld. Og selv om det er få bjeller som ringer ved navnet Ebba Tove Elsa Nilsson, er artistnavnet Tove Lo derimot ensbetydende med et av Skandinavias fremste poptalent for millioner av musikkfans verden over. I sommer kommer «Sveriges mørkeste popeksport» til Pstereo!

Tove Lo er popens høykontrast til den sandblåste mainstreamen, og det er ikke måte på hvor upolert hennes selvutleverende tekstunivers, hvor hun tegner linjene om seg selv langt utenfor A4-formatet.

Lo var lenge bak spakene i studio, og har vært deltagende på produksjoner som Ellie Gouldings «Love Me Like You Do» og flere Icona Pop-låter, samtidig som hun kan smykke seg med å være en del av produksjonsklubben Wolf Cousins. Hun begynte å gi ut eget materiale i 2012, og bygde momentum da hun påfølgende år slapp singelen «Habits (Stay High)» – du har garantert hørt den! Den spilte seg opp til tredjeplass på Billboard Hot 100, og Hippie Sabotage-remixen av låta lå 27 uker på topp 40-lista her hjemme.

Albumkarrieren startet knallsterkt med debutskiva «Queen of the Clouds» fra 2014, og fulgte opp med «Lady Wood», «the darkest, weirdest, most irresistible pop record of the fall», i 2016. Tilhørende til «Lady Wood», i et slags tospannsalbum, slapp hun «Blue Lips» påfølgende år. Hardtslående, disco-vibbete og rått. Siste skudd på albumstammen kom i fjor med «Sunshine Kitty», hvor låter som «Glad He’s Gone», «Sweettalk my» og «Bad as the Boys» vitner om en home run.

Kontroversene har fulgt Tove Lo gjennom hele karrieren. YouTube har bannlyst videoen hennes, hun ble en snakkis av å ikle seg en kjole med livmorsmotiv under ARIA Awards og har etablert et tekstunivers som får patriarkatet til å skjelve i beina – du veit, disse som får gysninger bare ordet «klitoris» nevnes i det offentlige rom. Man kan trygt si at hennes feministiske overtoner og utilslørte tekster har gitt henne posisjon som blueprinten av denne generasjons popartister. Ikke noe kødd her, bare dritbra musikk, ukonvensjonelle hooks og låter du får lyst til å klikke av glede av.