Foto: Kristian Dugstad/TONO

Hedvig Mollestad Thomassens «Ekhidna» var ett av fjorårets aller beste album. Det mener TONOs EDVARD-jury, som har kåret komponisten, gitaristen og artisten til vinner av EDVARD-prisen i kategorien Åpen Klasse for 2020. Prisen består av kr 50 000,- samt et trofé og et diplom utformet av kunstner Magne Furuholmen.

Hedvig Mollestad Thomassen ble overrakt TONOs EDVARD-pris i dag av komponist Peter Edwards, et av EDVARD-juryens medlemmer. Det hele skjedde under et opptak av NRK P2-radioprogrammet «NRK Klassisk Vorspiel». Prisvinneren var ikke informert om overrekkelsen på forhånd. TONO og Hedvig Mollestad Thommesens samarbeidspartner Inger Bråten fra Killer Inc, og ikke minst NRK-programlederne Per Sundnes og Frode Larsen m/øvrig stab hadde i forkant «konspirert» om planleggingen av overraskelsen, som ble tatt svært godt imot av prisvinneren:

- Det var skikkelig hyggelig å få EDVARD-prisen. Det er en ordentlig god anerkjennelse for den jobben jeg har gjort med å lage denne musikken, og det betyr faktisk masse for meg. Det er en viktig pris som løfter frem fersk musikk, og det er også en pris som kommer fra våre egne, fra de som skal ta vare på åndsverkene våre, sa Mollestad Thommesen.

Hun takket alle musikerne som har vært involvert i Ekhidna, og takket også Vossajazz der verket ble urfremført i 2019. Hun benyttet også anledningen til å fremheve sine med-nominerte i Åpen klasse:

- Jeg vil gjerne gi en shout out til Bugge Wesseltoft og Harald Tusberg jr og til Broen, som også hadde fortjent en EDVARD-pris!

Her er juryens begrunnelse

«Ekhidna» er en sonisk reise man ikke vil være foruten. Den meritterte komponisten og jazzgitaristen Hedvig Mollestad Thomassen har skapt et vågalt, hardt, utforskende, og fornyende storverk. Det greske monsteret Ekhidna, halvt kvinne og halvt slange, blir personifisert gjennom musikken. Det er virtuost og røft. Overgangene fra det frie til det unisone, med skeive taktarter drevet fremover av praktfullt trommespill, bidrar til en sjangeroverskridende og kontrastfylt storform. Det er lett å la seg oppsluke av den dynamiske fremdriften. Orkestreringen er tilsvarende rå og raffinert med storslåtte klanglige kontraster, men som likevel glir sammen i en musikalsk helhet.