Foto: Foto: Xin Li/ Anna Rogneby/Emil Westén Aune/ur Monarch
Musikknyheter.no har også i år spurt personer som jobber med musikk om hvilke norske debutanter de har særlig tro på i det nye året. Journalister, bloggere, platearbeidere og festival- og konsertbookere har stemt frem disse ti som de mest lovende, nye norske artistene for 2021.1. Metteson
Metteson er artistnavnet til Sverre Breivik fra Moss. Breivik er opprinnelig utdannet skuespiller og har tidligere spilt i oppsetninger som “Hamlet” og “Jeppe på Bjerget”. Nå satser han også på en musikkarriere. I 2019 ga Metteson ut sin debutsingel “80 Miles”, og siden den gang har han sluppet tre låter til. Den foreløpig siste, "Forever”, ble utgitt i desember.
Før landet ble stengt ned i fjor, rakk Metteson å spille i teltet på By:Larm i februar, og han var også den første artisten som ble sluppet til Vill Vill Vest Digital Festival i november. Nå er han bekreftet til Trondheim Calling i sommer.
I fjor høst skrev P3 om låten “Harder” at dette var “en glitrende og dramatisk produksjon inspirert av 80-tallets synthtunge pop", og artister som Sigrid og Sondre Lerche har i tillegg skrytt av ham i sosiale medier.
Videoen til hans andre singel “Devotion” ble i fjor nominert til Beste Video under Kortfilm-festivalen i Grimstad. Akkurat nå jobber han med å ferdigstille sin debut-EP “Convince Me” i samarbeid med produsent og låtskriver Vetle Junker og Matias Tellez.
2. Lokoy
Stavanger-artisten Lasse Lokøy startet karrieren som bassist i det kritikerroste punkrock-bandet Sløtface. På siden har han de siste årene jobbet med sin solokarriere under artistnavnet Lokoy. I 2018 debuterte han som soloartist med singelen "Malibu", der han hadde med seg girl in red på vokal. Senere samme år ga han ut EP’en "Can We All Go To Bed".
I fjor sommer slapp han "classic city girl: the reworks" - et album bestående av alternative versjoner av singelen "classic city girl". Der hadde han også fått med seg kjente navn som Aiming for Enrike og Death By Unga Bunga.
Nå i slutten av januar slapp Lokoy sitt debutalbum, som har fått tittelen “Badminton”. Her har han blant annet med seg Nils Bech som synger på låten “relay” samt Moyka som var blant dem journalister og platebransje hadde mest troen på av fjorårets debutanter.
3. Murder Maids
Murder Maids er et Trondheimsbasert punk/hardcore band som ble etablert i 2019. De har allerede gjort seg bemerket som et drivende godt liveband, blant annet som support for navn som Spidergawd, Combos og Turbonegro. I oktober i fjor ga de ut sin debutsingel “Pogojumpingschizotrip”, og nå i januar kom debutalbumet “Knives Out”. Et album som jevnt over har fått svært gode kritikker.
Norway Rock Magazine skrev i sin anmeldelse at Murder Maids hadde “truffet en home run av et album, og at de høres så tighte og samspilte ut at en skulle tro de hadde spilt sammen i årevis”. Egon Holstad rullet en sekser på terningen, mens Musikkavisen Puls kalte albumet for “rock’n’roll på sitt aller beste”.
Murder Maids består av vokalist og tekstforfatter Noah Valentin Foshaug, trommis Jon Anders Venger, gitarist Bendik Melting Rødli, bassist Max Westen Aune og gitarist Elias Motzfeldt Fredriksen, som alle er i begynnelsen av 20-årene. Bandet er bekreftet til Trondheim Calling i sommer.
4. Mall Girl
Det Oslo-baserte indiepop-bandet Mall Girl spilte sin første konsert i februar 2018 og har siden den gang blitt godt kjent for sine energiske liveshow. Noen måneder etter debutkonserten la de ut singelen “Slay Queen” på Soundcloud og NRK Urørt. Låten ble raskt anbefalt av Urørt-panelet og bandet ble Månedens Urørt med mye spilletid på NRK P3. Også internasjonal musikkbransje har fattet interesse for indie-kvartetten.
Til sammen har Mall Girl hittil gitt ut fem singler og spilt på store scener som Øya, Roskilde og By:Larm. Til sommeren skal de etter planen opptre på Trondheim Calling. Bandet består av Bethany Forseth-Reichberg (vokal), Iver Armand Tandsether (gitar), Hannah Veslemøy Narvesen (trommer) og Eskild Myrvoll (bass). Deres foreløpig siste singel heter “Bad girl”, og ble sluppet i oktober i fjor.
5. ur Monarch
Da Ur Monarch fra Osterøy utenfor Bergen inntok scenen på Vill vill vest i november i fjor, var hun en nokså ukjent artist for folk flest. Det er ganske forståelig, siden hun enda ikke hadde sluppet sin første. Trass dette hadde gjetord om hennes potensiale allerede spredt seg blant norske musikkjennere, og ikke nok med det. Selv bransjefolkene i Storbritannia holdt et øye med utviklingen hennes. Etter konserten fikk hun i tillegg bifall fra kritikere, som anmeldte hennes opptreden i rosende ordelag både i Bergens tidende og i Stoff.
Ur Monarch, eller Tomine Berge, som hun egentlig heter, går siste året på videregående, hvor hun tar elektrofag. Så bærer da også musikken hennes et klart elektronisk preg, men la deg ikke lure. Ur Monarch har et vidt spekter av inspirasjoner, som blant annet inkluderer The 1975, Halsey, Hosier og Billie Eilish. Vi kan naturligviss heller ikke glemme arven fra K-pop.
Slipper sin debutsingel i mars.
6. Sofiloud
Den observante pop-fan kunne kanskje allerede forbinde Lofotens Sofiloud med hennes låter for Torine og Northkid, med flere. For folk flest var det nok likevel i 2020 at Sofiloud ble et navn å skrive seg bak øret. Dette var nemlig året hun for alvor begynte å satse på sin egen musikk, og resultatet lot ikke vente på seg. Singlene «Hear Me» og «Hate It» ble fort del av inventaret på spillelisten til NRK Mp3. Kombinert med effektiv markedsføring på sosiale medier, har det gjort at hun i skrivende stund har over 41000 månedlige lyttere på Spotify.
I sin siste utgivelse, som ble sluppet bare for noen dager siden, var hun gjesteartist på TRXDs låt, «Moonlight.» Låten ble kalt «en forfriskende vri på Dance-pop» av Chad Edwards i Rave Rafter.
7. The Okidokis
Når man lager en karikatur av en Punkfan, vil man før eller siden komme inn på tanken om at hvor bra et band er, vil være omvendt proporsjonalt til hvor kjent de er. Hvis det stemmer er det godt nytt for The Okidokis. Når man søker dem opp på Google, får man bare fem resultater.
Ett av resultatene er bandets Facebook-side, hvor de har lagt ut opptak fra en konsert de gjorde på Hålogaland teater i Tromsø. Opptaket indikerer at teorien stemmer. Dette er et bra Punk-band som viderefører arven fra Buzzcocks og 70-tallet.
8. Fredrik Domaas
Bergenske Fredrik Domaas har alltid næret interesse for Soul og Pop. Interesse ble til handling da den unge, lovende musikeren, som tidligere har gått under artistnavnet Ongelovende, reiste til Lillehammer Institute of Music Production and Industries for å studere. I 2020 fikk vi resultatet.
Med moderne R&B-singler som «Gi meg varme» og «Bli hos meg» oppnådde Domaas spilletid i Nrk P3, samt flere lokalradioer. I tillegg kan han i skrivende stund skryte av over 15000 månedlige lyttere på Spotify. En av dem er kanskje statsminister Erna Solberg, som synger backup på «Selskapssyk.»
9. Joyless
Kompisgjengen i Joyless er den klassiske band-historien. Fra de begynte å spille sammen i midten av tenårene har de opplevd mye motgang. Fra vokalister som ikke funker, til låter som ikke sitter som de skal, har Joyless tatt de fleste prøvestegene et ungt band går gjennom.
Da trommisen ble hentet frem til mikrofonen, begynte ting derimot å gå, og når de først var begynt å gå, var ikke disse Pup- og The Hives-inspirerte karene til å stoppe. I november slapp de singelen «Want You Gone» på Vestkyst. Den låter langt fra så gledesløs som bandnavnet skulle tilsi; snarere tvert imot.
10. Ole Kirkeng
Da Ole Kirkeng slapp sine første solo-singler i 2020, hadde han allerede et godt etablert nettverk. Det var ikke først og fremst i Norge, som man gjerne skulle tro, men i USA. Kirkeng reiste dit for å studere musikk ved Berklee i Boston, hvor han arbeidet med Susan Rogers, som var teknikker for Prince på midten av 80-tallet. Som bassist for Courtney Marie Andrews og oppvarming for Molly Tuttle, ble han så tatt inn i varmen av det notorisk avmålte kunstmiljøet i Brooklyn.
Sent i 2019 vendte han likevel nesen hjemover. Da han spilte inn singelen «Double Shift» i 2020, var det norske musikere som Liv Miranda Solberg og Tor Egil Kreken han tok i bruk. I februar slipper Kirkeng EP-en «Rocking Chair.» Det blir neppe det siste vi hører fra den kanten.
Disse har stemt i år:
Sverre Aksel Eilertsen, by:Larm / Parkteatret
Frank Nes, Bergenfest
Helge Skog, Feedback/iTromsø
Jørgen Hegstad, NRK P13
Ida Madsen Hestman, kulturmagasinet TBA / NRK
Sten Ove Toft, BLÅ
Jonas Prangerød, Øyafestivalen / Last Train
Thomas Müller, NPS Music
Henrik Årby, Musikknyheter.no
Geir Rakvaag, Dagsavisen
Erik Valebrokk, erikvalebrokk.no
Victor Josefsen, Deichman musikk
Line Skille, Disharmoni
Thomas Ryjord, Trondheim Calling
Sofie Braseth, Dagbladet
Lars Jacobsen, NPS Music
Kim Aasli, Pstereo
Tor Martin Bøe, VG
Robert Dyrnes, Verkstedhallen/ Lobbyen
Eivind August, Aftenposten
David Jønsson, Deichman musikk
Peder Ebbesen, Aftenposten
Kristin Borgersen, NPS Music
Vasil Gjuroski, Rakettnatt
Johnny Wilhelmsen, The Wilhelmsens
Simen Korneliussen, Vill Vill Vest
Frode Nakken, Rauma Artist & Event
Tidligere topp 3 i Musikknyheter.no sin årlige ny norsk musikk-kåring:
2020: Kamara, Daufødt, Combos2019: girl in red, Pom Poko, Emma Steinbakken
2018: Fieh, Sassy 009 og Emir
2017: Sigrid, Hajk og Amanda Delara
2016: Ary, Dagny og Gundelach
2015: Aurora, Fay Wildhagen og Slutface
2014: Emilie Nicolas, Daniel Kvammen og LOVELOVELOVE
2013: Truls, Hvitmalt Gjerde og Torgeir Waldemar
2012: Mikhael Paskalev, Young Dreams og Linnea Dale
2011: Kitchie Kitchie Ki Me O, Turns og Honningbarna
2010: Navigators, Kvelertak og Moddi
Artistomtaler er skrevet av Charlotte Sissener og Eirik Skurtveit Kanstad.