Frank Carter and The Rattlesnakes har lenge vært kjent som et vitalt, kompromissløst rockeband, men nå taler alt for at de skal ta sin kultstatus til neste nivå med de sterkeste og mest direkte låtene de har laget, helt uten å gå i kompromiss med sin rasende energi eller prinsipper. Deres nylige singel ‘My Town’ (featuring Joe Talbot fra IDLES) var deres største i karrieren så langt, og gikk rett inn på Radio 1’s spillelister, mens tittelsporet fra deres kommende album ‘Sticky’ hadde premiere på kanalen. Men det viktigste av alt, de satte fyr på publikum da de returnerte til festivalscenen med et allerede sagnomsust headlinersett på åpningskvelden av Download Pilot, der de frigjorde enorme mengder oppbygget energi og rene følelser i like stor grad.

Nå fyrer Frank Carter and The Rattlesnakes enda mer opp sin brennheite retur ved å dele den nye låten ‘Go Get A Tattoo’, sammen med en offisiell musikkvideo. Låten, som er BBC Radio 1’s Hottest Record i kveld med Arlo Parks som vikar, har også med seg en sjelevenn i form av Lynks, den skeive, undergrunns elektropunk-sensasjonen som raskt har fått mye oppmerksomhet for utgivelser som ‘This Is The Hit’ og ‘Str8 Acting’.



Etter at den åpner med en illevarslende basslinje som bygger opp til kaoset som venter, detonerer ‘Go Get A Tattoo’ plutselig som et turboladet Madness eller The Specials som feirer vår nyfunnede frihet med hensynsløs forlatelse. Carter knurrer, “Smash your sadness / Go get a tattoo / We were born to win, not born to lose.” Lynks hopper fort inn, og hans flamboyante rim eksploderer med selvsikker karisma. Låten var inspirert av Carters opplevelse med å måtte stenge ned hans første tattoosjappe Rose of Mercy, på grunn av lockdown.

“Respektløst er at bra ord for den låten,” sier Carter. “Jeg hadde jobbet hele livet for å komme dit at jeg kunne åpne min egen sjappe, og når jeg endelig hadde kommet dit, fikk jeg ikke en gang åpne dørene. Så ja, når dette er over, trenger jeg at alle kommer og får seg en tattoo.”

Lynks legger til; “Det er jævlig respektløst, faktisk. Jeg mener, her står jeg og synger om tatoveringer uten å ha en eneste tatovering på kroppen. Er jeg en posør? Antageligvis. Men låten er fremdeles fet. Jeg er så vant med å synge over kunstige lyder og effekter og drit, så når Frank tvang meg til å bli rockestjerne, var jeg først ganske nølende. Men nå har jeg konvertert. Jeg tror jeg skal brenne synthene og investere i en Stratocaster eller to.

‘Go Get A Tattoo’-videoen forsterker låtens ville naturkraft. En stresset kontorarbeider stikker innom for å tatovere seg, og Carter gleder seg med sine ville øyne til å starte. Like etter at nålene stikker gjennom huden, blir mannen kastet inn i en hallusinasjon som minner om Gaspar Noé’s ‘Enter The Void’. Plutselig er tatovøren frontfiguren i et heftig punkrockband, og marerittet blir enda mørkere når Lynks kommer hoppende ut fra et toalett. Når han kommer til bevissthet igjen, plages han av den foruroligende usikkerheten om hva som var ekte, om noe i det hele tatt var det. Videoen er regissert av Thomas Davis (Alfie Templeman, Easy Life, Beabadoobee).

‘Go Get A Tattoo’ gjør at man gleder seg enda mer til slippet av ‘Sticky’ den 15.oktober. Produsert av gitarist Dean Richardson for første gang, solidifiseres duoen som et av de mest spennende partnerskapene i britisk punkrock. Carter låter som en utemmet naturkraft som legemliggjør den rampete trusselen til Keith Flint i det ene øyeblikket, og Sid Vicious i det neste.

Carter og Richardsons visjon forsterkes av mobben av underdogs og outsidere som følger dem. I tillegg til Joe Talbot, kompletterer alt-pop-stjernen Lynks Carters angrep med en dobbeldose surrealistisk villskap på Bang Bang og Get A Tattoo, mens Cassyette bringer en provoserende punch til den sleazy rock ‘n’ rollen på Off With His Head. Og Primal Scream’s Bobby Gillespie dukker opp på avsluttende Original Sin.

Spiller på Rockefeller 29.januar.