Foto: Julia Naglestad

Native Tongue er det nye albumet til musiker og produsent Kenneth Ishak. Albumet er hans femte soloalbum, og det første siden 2011s Kenneth Ishak & The Freedom Machines. «Something» er andre låt fra albumet som kommer 5. november.

— 'Something' er på en måte albumets hjørnestein for meg," sier Kenneth Ishak.

— Teksten skildrer hendelser fra min bestemors hus i Malaysia, hva hun sa til meg og hvordan det har sneket seg tilbake til bevisstheten min nå, etter mange år. Kanskje hun til og med visste at jeg ville skjønne det senere – at jeg ikke bare var en besøkende i det landet, men at jeg også hører hjemme der.



— Vi dro med oss mye utstyr på en båt og brukte et par dager på hytta der til å svømme, dykke etter spiselig tang mens Robin Snasen malte en dress sydd for meg av Tekla Brandsæther til å ha på i videoen. Når lyset var riktig, samlet regissør Lasse Gretland alle sammen og vi spilte sangen live 7 ganger og beholdt 5. take. Ryan McPhun spilte bass og stod for opptaket og lydmiksen. Mattias Krohn Nielsen spilte Rhodes. Jeg lagde mat. Forteller han om videoinnspillingen.

Siden det forrige soloalbumet har Ishak holdt seg opptatt som produsent og som frontfigur i bandet Beezewax (som han var med å starte som tenåring), prosjektet Heyerdahl og litteratur- og musikkduoen Universet med forfatter Bård Torgersen. Han har en lang karriere som artist der han sjelden har tatt noen opphold. Det har vært kontinuerlig aktivitet med turnéer rundt i verden som har bragt ham til scener overalt fra Brasil til Japan, og med en samlet diskografi femten album, der Native Tongue vil bli det sekstende.

Selv om Ishak har markert seg som en tydelig produsent de siste årene, med samarbeid med artister som Kaja Gunnufsen, Signe Marie Rustad og Verdensrommet ville han at noen andre enn ham selv skulle sitte i produsentstolen denne gangen. Valget falt på Jaga Jazzists Lars Horntveth.

– Jeg har lenge fulgt med på hva Lars har drevet med og lurt på hvordan et samarbeid med ham ville være. Vi hadde noen fuktige kvelder hvor vi snakket om hvordan vi ville jobbe, hvilke tidsepoker som var inspirerende, hvem vi burde ha med osv. Vi ville spille inn mye av albumet live og ble enige om at han skulle både spille pedal steel og sitte som produsent inne på kontrollrommet. Det funket veldig bra. Han spilte med, synset om takes og uttrykk i kontrollrommet og alle hadde full tillit til ham, og han til oss, forteller Ishak.

For å fange den visjonen Ishak hadde for albumet og få den rette livevibben rekrutterte han noen av sine norske favorittmusikere; Erland Dahlen (trommer og perkusjon), Ådne Meisfjord (synth), Mattias Krohn Nielsen (gitarer og tangenter) og eksil-amerikaneren Ryan McPhun (bass). Sistnevnte, bedre kjent som Ruby Suns, ble også valgt ut til å mikse album til slutt.

Albumet Native Tongue har på en måte to parallelle temaer, ett for den tekstlige tematikken og et for det musikalske. For det musikalske har den allsidige kultartisten Arthur Russel vært en ledestjerne. For det tekstlige så har det vært Ishaks bakgrunn som halvt norsk og halv malaysisk, og de spørsmålene som tvinger seg frem om identitet og tilhørighet, noe som trer frem allerede ved tittelen på albumet og dets første låt, Native Tongue.

– Et søken etter identitet er nok hovedtemaet for albumet. Det er et slags unnskyldning til mitt fars hjemland Malaysia for å ikke ha anerkjent min tilhørighet der. Til min bestemor som kalte meg Ishmael og ikke Kenneth.

I løpet av albumets åtte låter smyger tematikken seg inn og ut mellom melodilinjer som er blant de sterkeste han har skrevet. Han hadde et ønske om å ta steget ut av bandrammene igjen og laget et album uten gitte rammer. Musikken er både direkte og svevende, og komplimenter tekstene. Det er selvfølgelig rikelig med vokalharmonier, men denne gangen i samlklang med Ryan McPhun som tilfører en ny dimensjon til lydbildet. Albumet preges i stor grad også av de øvrige musikerne, med synther og pedalsteel som flyter i hverandre, avløst av bjeller, gitarer og piano. Dette er stor popmusikk som ikke prøver å være stor. Popmusikk som eksisterer på egne premisser og som prøver å si noe viktig.