Foto: Santiago Felipe

Sommeren 2022 spiller Björk på Olavsfest og i Bergen.

På Festningen i Trondheim lørdag 30. juli og Bergenhus Festning i Bergen 3. august, får vi møte en unik artist som gjennom flere tiår har påvirket populærkulturen og flyttet grenser med sin hvileløse skapertrang og beinharde integritet.

Tidligere i høst startet Björk et nytt kapittel i en eventyrlig karriere gjennom fire «Björk Orchestral»-konserter på Island i oktober. Neste år tar hun med seg konseptet på turné, og det er ekstra gledelig å presentere henne sammen med strykeorkesteret Trondheimsolistene, som selv er en internasjonal størrelse og kapabel til å matche selveste Björk. Til sammen har de to aktørene på scenen svimlende 28 Grammy-nominasjoner (15 til Björk, 12 nominasjoner og én pris til Trondheimsolistene).

Björk har også tidligere framført sine sanger i orkesterdrakt med stort hell. Blant annet ble en egen versjon av det mørke, men mektige oppbruddsalbumet «Vulnicura» (2015) spilt inn med strykerarrangement. I den forbindelse uttalte hun følgende til Sinfini Music:
"For me, strings stand for the nerves of the human bodies. The voice and wind instruments are the lungs. Beats are for dancing and your heart pumping, but when you stroke stringed instruments, it's like your nerves vibrating. It's why we sympathise so easily with strings, I think, especially when you're going through painful stuff. You just want to grab a clip-on mic and get that... 'urrrrrrrrr'. It creates this angsty, almost uncomfortable sound – the sound of really raw emotion."

Trondheimsolistene stiller for anledningen med en stor strykebesetning.
- Vi ser veldig fram til samarbeidet med Björk, sier daglig leder Steinar Larsen i Trondheimsolistene.

- Hun er en av verdens mest profilerte artister gjennom flere tiår, og det er klart at det er stort for oss å få spille med henne og at hun ønsker å jobbe med oss – og ekstra stor stas at det skjer under Olavsfest. Trondheimsolistene er jo et sjangeruavhengig orkester, og med Björk blir dette garantert en konsert helt utenom det vanlige, lover Larsen.

Björk platedebuterte under eget navn allerede som 11-åring, og som vokalist i Sugarcubes fikk hun senere et navn blant indiepopfans over hele verden.

Men det store sologjennombruddet kom med «Debut» (1993), av mange sett på som 90-tallets viktigste og beste album, en sensasjon hun fulgte opp med den minst like store kunstneriske og kommersielle suksessen «Post». To album som til sammen ga henne en popstjernestatus hun verken søkte eller likte.

Flere negative episoder med nærgående medier og fans fikk henne til å trekke seg tilbake fra rampelyset - hendelsene satte også preg på den musikalske veien Björk valgte videre. Karrieren fikk et mer lavmælt og introspektivt preg, med elektronisk funderte «Homogenic» (1997) og mykere «Vespertine» (2001) som gedigne tidlige høydepunkt. Det konseptuelle ble stadig viktigere, Björk gravde dypt og utforskende i teknologi og lydbilder – som på vokalbaserte «Medúlla» (2004) og interaktive «Biophilia» (2011).

Björk har opparbeidet seg friheten til å forme en karriere som strekker seg fra dansegulvet til filmlerretet og kunstgalleriet. Fra poprefrenger til avant garde – gjerne på samme album og i samme låt.

Gjennom karrieren har Björks musikk og tekster riktignok hatt tydelig røtter til Islands unike, forblåste og vulkanske natur – forsterket av en naturnær barndom – men minst like mye til hypermoderne teknologi og urbane, grensesprengende kunstuttrykk. Enten det handler om et lydbilde som stadig ligger foran tiden, men også om et visuelt uttrykk som aldri slutter å overraske og fascinere, er Björk mye mer enn en artist, hun er i enda større grad en multikunstner og en kunstinstallasjon.
Likevel, kjernen i alt hun gjør, uavhengig av innpakning og virkemidler: Björk bærer alltid følelsene utenpå skjorta. Enten det er hjertesorg, kjærlighet, angst eller eufori – Björk vrenger sjela med et sjeldent rått og intenst nærvær. Etter 30 år høres Björk fortsatt ikke ut som noen andre.
Hun vil høres ut som noe helt for seg selv også med Trondheimsolistene i Trondheim og Bergen. Det kommer til å bli en forunderlig og uforutsigbar, men magisk vakker kveld.