Foto: Akam13k

Onsdag 6. april gikk Musikkforleggerprisen av stabelen for åttende gang på Sentralen i Oslo. Chris Holsten, Marie Ulven, aka Girl in Red, Maja S. K. Ratkje, Ørjan Matre og filmmusikken til storfilmen «Aksel» var blant kveldens vinnere.

Storeslem til Chris Holsten



Chris Holstens låt «Smilet i ditt eget speil» vant prisen for «Årets mest spilte låt» og dette er første gang i Musikkforleggerprisens historie at denne prisen gikk til en sang med norsk tekst. Årets mest spilte låt tildeles låten fra fjoråret med flest avspillinger på radio og i strømmetjenester her til lands, ifølge Radiomonitor og Spotify. «Smilet i ditt eget speil» stakk også av med prisen for «Årets verk» innen populærmusikk.

Gjennombrudd til pop og korps



Prisen for «Årets gjennombrudd» innen Populærmusikk gikk til Vetle Junker, en spennende og fremadstormende låtskriver og produsent, som de siste årene har arbeidet med artister som Ary, AURORA, Gundelach, Hannah Storm, Nils Bech, Sondre Lerche, Frida Ånnevik, og Metteson.

Samme kategori innen Klassisk/ samtidsmusikk ble tildelt talentet Ingebjørg Vilhelmsen, som i året som gikk blant annet har tilrettelagt for mer repertoar til bruk av stryke- og blåseorkestre i samspill, hovedsakelig til bruk i kulturskoler og korps.

Hedret med ærespris



Daglig leder for Norsk Musikforlag, Unni Boretti, ble hedret med ærespris denne kvelden. Juryen fremhevet i sin begrunnelse at Boretti i over 30 år har jobbet for og med norske komponister og rettighetshavere for å tilgjengeliggjøre norsk musikk i inn- og utland.

«Æresprisen får mulighet til å tildele et stipend på kr. 20 000 til en opphaver eller musikkforlegger hun har stor tro på. I år gikk stipendet til folkemusiker og komponist John-Ole Morken»

«Morken har et stort engasjement og driv for norsk folkemusikk, både innen nyskaping og bevaring og er et stort talent som både utøver og opphaver», sa Boretti i sin begrunnelse.

Disse prisene ble delt ut på Musikkforleggerprisen 2022:



Årets synkronisering
“Aksel Score”, filmmusikk til dokumentarfilmen “Aksel”
Kristoffer Lo - GILT
Fay Wildhagen - Budde Music Scandinavia

Juryens begrunnelse:
Årets vinner overrasker seeren med et uttrykk som er utypisk for sjangeren. På en lavmælt måte drar musikken oss inn i filmen og gir plass til lyddesignet, noe som skaper et balansert samspill mellom lyd og bilde. Musikken oppleves sofistikert og utvider filmopplevelsen. Ofte skjer dette gjennom å kontrastere bildene mer enn å bare forsterke følelsen som ligger innbakt i det visuelle uttrykket. Råskapen og det ekstreme i filmfortellingen møter de tidvis myke arrangementene til Kristoffer Lo og Fay Wildhagen. Slik skapes et spennende, mangfoldig og unikt møte med miljøet, personen og idrettsutøveren som skildres i filmen om og med Aksel Lund Svindal.


Årets gjennombrudd – Populærmusikk
Vetle Junker - Edda Music

Juryens begrunnelse:
Prisen for årets gjennombrudd går til en produsentkameleon som beveger seg i mange ulike bandkonstellasjoner. Den unge stjerneprodusenten fra Bergen har blant annet snekret sammen harmonisk og overdådig synth-pop for Metteson og leken og transcendent indie med Sondre Lerche, og listen over samarbeidspartnere er lang. Vi snakker navn som Aurora, Gundelach, Nils Bech, Frida Ånnevik, iris, Hannah Storm og ARY, samt egne prosjekter som Verdensrommet og Malstrøm. I tillegg presenterte han høsten 2021 sitt solo-prosjekt «MAD», som var et bestillingsverk til EKKO-festivalen. 2021 har virkelig vært et suksessår for vinneren.


Årets verk – Populærmusikk
“Smilet i ditt eget speil“ (Chris Holsten)
Synne Vo - Arctic Rights Management / BMG Rights Management?
Christoffer Holsten - Warner Chappell Music Publishing??
Lars Rosness - Sony Music Publishing Scandinavia?
Alexander Fallo??
Benjamin Giørtz

Juryens begrunnelse:
Noen ganger kommer det en låt som virkelig treffer det brede lag, men som samtidig kan skilte med et viktig budskap. I en tid der fokuset på psykisk helse dessverre har havnet litt i baksetet sammenlignet med andre helsemessige trusler (ja, vi blir vel aldri ferdig med å snakke om Covid-19) har denne låta vært en samlende kraft og nærmest allestedsnærværende i norske ører. Det er fullt fortjent. Med denne låta tar vinnerne i kategorien årets verk, opp noe helt essensielt; nemlig hvordan mange egentlig kan ha det bak tilsynelatende perfekte fasader og masker. "Smilet i ditt eget speil” er et sjeldent godt eksempel på hvordan tekst og melodi sammen kan gå opp i en høyere enhet.


Årets opphaver – Populærmusikk
Marie Ulven - Universal Music Publishing UK

Juryens begrunnelse:
Utad kan nok vinnerens vei fra soverommet til billboards på Times Square i New York City virke kort, men bak kulissene ligger mangfoldige timer i studio og en enorm utvikling som låtskriver og produsent. Teften for å skrive låter som treffer, med produksjoner som underbygger budskapet i tekstene, har gjort henne til en artist og låtskriver som kommer til å være viktig lenge. Dette demonstreres for alvor på debutalbumet «if i could make it go quiet» der alt fra dønn ærlige «Serotonin» til bitre og sinte «You stupid bitch» tar lytteren med på en auditiv reise i artistens univers. Utgivelsen har høstet lovord fra tungvektere som Taylor Swift og produsentguruen FINNEAS, ikke minst nominasjoner til gjeve musikkpriser i både inn- og utland, og bekrefter hennes posisjon som en av de dyktigste og mest spennende artistene i sin sjanger.


Årets gjennombrudd - Klassisk-/samtidsmusikk
Ingebjørg Vilhelmsen - Norsk Noteservice, Vigmostad & Bjørke AS

Juryens begrunnelse:
Vinneren av Årets gjennombrudd – Klassisk-/samtidsmusikk er en ung komponist som blant annet har skrevet et verk for blåseorkester og strykeorkester. Verket er godt gjennomført for besetningen som er valgt og viser komponistens ferdigheter i orkestrering og arrangering for ulike instrumentgrupper. Den unge komponisten har et godt øre og tenker kreativt på instrumentasjon og tekstur. Å skrive for ensembler med ulik vanskelighetsgrad er viktig: Det kan være en skjellsettende opplevelse for barn og unge å oppleve samspillet i en stor besetning.


Årets verk - Klassisk-/samtidsmusikk
“Considering Icarus”, Maja Ratkje - Edition Wilhelm Hansen

Juryens begrunnelse:
Vinneren av Årets verk – Klassisk-/samtidsmusikk har skrevet et solid verk som viser trombonen i et nytt lys. Hun utforsker trombonens muligheter til å spille overtoner over grunntoner som langsomt endrer seg og som speiles i orkesterteksturen på en meget variert måte. Slik skapes en fornemmelse av Ikaros’ flygning. Verket har en fargerik orkestrering som utforsker spennende klangpaletter. Komponisten benytter også utvidede spilleteknikker i orkesterinstrumentene, og demonstrerer at hun har god oversikt over hvilken klanglig effekt disse gir i helheten. Dette verket er en nyskapende trombonekonsert som kan bli et sentralt verk i samtidsmusikkrepertoaret, og som fortjener flere fremføringer.


Årets opphaver - Klassisk-/samtidsmusikk
Ørjan Matre - Edition Peters

Juryens begrunnelse:
Vinneren av Årets opphaver – Klassisk-/samtidsmusikk er en spennende komponist med en helt egen karakter og stemme som skriver store og aktuelle produksjoner. Han har vært svært aktiv også i 2021 med flere uroppføringer. Hans slagverkskonsert har et originalt tonespråk som inviterer lytteren inn i musikken, og vekker lytterens nysgjerrighet. Den gir et tidsbilde av året da den er skrevet, og uttrykker både frustrasjon og resignasjon. Komponisten mestrer det kompositoriske håndverket på et meget høyt nivå, og skriver meget godt. Solostemmen i det nevnte verket er også virtuost utformet og effektivt notert. Denne komponisten tegner til å ha en fremtredende rolle blant norske opphavere foran seg.


Årets mest spilte låt
“Smilet i ditt eget speil“ (Chris Holsten)
Synne Vo - Arctic Rights Management / BMG Rights Management
Christoffer Holsten - Warner Chappell Music Publishing
Lars Rosness - Sony Music Publishing Scandinavia
Alexander Fallo
Benjamin Giørtz

«Smilet i ditt eget speil» med Chris Holsten er Årets mest spilte låt! Prisen gis til opphaverne bak låta gitt ut i 2021, som ifølge Radiomonitor og Spotify fikk mest radiospilling og streaming i Norge til sammen, og som har en eller flere forlagte norske opphavere. Chris Holsten, Synne Vo, Lars Rosness, Alexander Fallo og Benjamin Giørtz har laget en låt som kombinerer tekst og melodi på en måte som både fenger og formidler et viktig budskap. Låta vant Årets låt på P3-gull og er også nominert til Årets låt 2021 på Spellemannprisen.


Årets ærespris
Unni Boretti

Unni Boretti har i over 30 år jobbet for og med norske komponister og rettighetshavere for å tilgjengeliggjøre norsk musikk i inn- og utland. Hun har kombinert kommersiell suksess med et utrettelig arbeid for å styrke musikalsk bredde og mangfold. Med stort mot har hun tatt ansvar og bidratt med sin kompetanse og erfaring gjennom mange verv og roller. Årets æresprisvinner er en person med enestående integritet, driv og kapasitet og en grunnleggende tillit til sine medarbeidere. I dag er hun daglig leder for Norsk Musikforlag, der hun på slutten av 80-tallet begynte som sekretær. På den tiden var arkivskapene musikkforlagenes dataservere, og orkestermusikk ble gjerne skrevet for hånd. Utviklingen i samfunnet og bransjen har vært stor, og Unni Boretti har ikke bare tilpasset seg, men i også vært en sentral del i utviklingen av feltet.

Jury synkronisering: Eivind Landsvik, Ida Madsen Hestman, Elisabeth Monge
Jury populærmusikk: Marthe Heggenhougen, Tord Litleskare, Anna Noor Sørensen
Jury klassisk/samtidsmusikk: Leah Tagami Andonov, Lasse Thoresen, Tine Surel Lange


Musikkforleggerprisen arrangeres av Musikkforleggerne, foreningen for norske musikkforlag. Prisen hedrer norske musikkforlag og deres opphavere som er medlem i TONO, for deres arbeid og resultater i året som har gått. Prisen er den eneste av sitt slag i Norge.