Beirut er tilbake, første singel fra hans kommende album Hadsel er ute nå, 10. november slippes albumet på Pompeii Records. Siden debuten med fantastiske Gulag Orkestar i 2006, har artisten gitt ut en rekke sterke album, på Hadsel møter vi den artisten gjennom 12 spor spilt inn og skrevet i en livsendrende fase i hans liv, tilfeldigvis i Hadsel i Vesterålen.

Zach Condon kunngjør sitt første nye Beirut-album på over fire skjebnesvangre år. Hadsel en samling av 12 sanger som finner varme og trøst i det mest ekstreme mørket, fra den alvorlige selv-tvilen som førte til albumets skapelse, til de arktiske forholdene som holdt Condon inspirert. Etter de vedvarende halsproblemene som tvang ham til å avlyse slutten av Beiruts Gallipoli-turné i 2019, og spørsmålet om han noen gang ville være i stand til å spille en live-konsert igjen, endte Zach Condon opp i Hadsel i Vesterålen. Han visualiserte en drøm om å trekke seg tilbake til en liten hytte der solen aldri steg over horisonten, og i de første dagene av 2020 ankom han øya Hadsel. Der møtte Condon en samler og medorgan-entusiast ved navn Oddvar, som ga ham tilgang til Hadsel kirke. Med røtter tilbake til tidlig 1800-tallet, huset den åttekantede, trestrukturen Condons første møte med et kirkeorgel. Og i to måneder begynte han å bygge grunnlaget for dette albumet. Fullt skrevet, utført og spilt inn av Zach Condon, bringer Hadsel Beirut tilbake til sine ensomme, men selvsikre røtter, utforsker nye lyder og fremmede omgivelser mens han samtidig beviste for seg selv at han igjen kan klare seg på egenhånd.



“Under min tid i Hadsel jobbet jeg hardt med musikken, forsvant i en transe og snublet blindt gjennom mitt eget mentale sammenbrudd som jeg hadde skjøvet til side siden jeg var tenåring,” sier Zach Condon. “Det kom og ringte meg som en bjelle. Jeg ble igjen liggende i smerte over mange ting fra fortid og nåtid mens skjønnheten i naturen, nordlyset og fryktelige stormer spilte en fantastisk forestilling rundt meg. De få timene med lys eksponerte den ufattelige skjønnheten i fjellene og fjordene, og de timelange skumringene fylte meg med dempet spenning. Jeg vil gjerne tro at det landskapet på en eller annen måte er til stede i musikken.”

Siden han først startet prosjektet som en nysgjerrig 14-åring, har Zach Condon vokst Beirut til en stadig utvidende verden som strekker seg enda lenger. Gjennom hans avgjørende måneder i Hadsel, flyttet han med seg et bærbart studiooppsett og en østerriksk båndmaskin frem og tilbake til kirkeorgelet, gjennom mørke og snørike netter formet han låtene med arrangementer av trompet og modulære synthesizere. Da han returnerte hjem til Berlin, hadde pandemien stengt verden ned, men han tok det som en invitasjon til å fullføre det han hadde startet. Han gjenoppdaget og inkorporerte baryton-uke, utdypet sanger med sitt fransk horn, lagde håndtrommer og shakers på toppen av gamle trommemaskiner og de merkelige perkusjonslydene han hadde skapt i Norge.



Med de balkanske messingblåserne som påvirket Beiruts debutalbum Gulag Orkestar, den italienske byen der Gallipoli ble laget, de berømte verdensscenene bandet har spilt og de millioner av fans de har fått over hele verden, er Hadsel en ny begynnelse i en karriere som fortsetter å omfavne tidligere uutforsket territorium.