20 år etter utgivelsen av suksessalbumet Soft Focus har Euroboys bestemt seg for å feire, først med en intimkonsert på Parkteatret, så på Øyafestivalen i Tøyenparken lørdag 10. august.

Nittitallet blir ofte beskrevet som et hedonistisk tiår, et partytiår da alle piler pekte oppover. I musikkulturen husker man tida for klubbmusikk, storkjefta og fulle britiske rockeband, ekstrem sortmetall, og den høyenergiske «Skandirocken» - en scene som Euroboys-medlemmene selv var en del av, i band som Gluecifer, Team Spirit, Fair Fuck og Turbonegro.

Soft Focus brøt litt med støyen etter nittitallet, og var tidlig ute med å introdusere en ny vibb i rocksjangeren. Med inspirasjon fra en hel musikkultur som gjerne oppsummeres i begrepene «Laurel Canyon», «singer songwriter» eller «syttitalls vestkyst», kom Euroboys med et rockealbum som var mykt i kantene, varmt i soundet og bittersøtt i melodiene. I dag er navn som Fleetwood Mac, Eagles og David Crosby selvsagte guder på retro-himmelen, men sånn var det ikke i 2004 – Euroboys gikk inn i skogen på en ukjent sti i Oslorocken, og kom tilbake med et originalt album.

Musikken skiller seg også fra sine inspirasjonskilder, på godt og vondt, ved at den er mindre tradisjonell i låtskrivingen og arrangementene. Som barn av nittitallets musikkultur, la Euroboys stor vekt på stemning og mystikk, framfor en stram vers-refreng struktur. Med sitt eget studio Crystal Canyon i Gøteborggata 27b var musikken noe som først og fremst ble til gjennom sessions og jammer, framfor ei økt med kassegitaren over kjøkkenbordet eller en tirsdags kveld på øvingslokalet. Magien man søkte, var det som kunne strømme ut av høyttalerne på slutten av dagen.



På 2000- og 2010-tallet kom det en rekke nye artister som Euroboys kunne bli sett i sammenheng med, for eksempel Fleet Foxes, Dungen og Jonathan Wilson. Euroboys kunne, med sitt talent og studiofasiliteter, fulgt opp Soft Focus med mer musikk. Men allerede høsten 2004, samme år, var det slutt. Hvorfor? På denne tida var band gjerne noe man forstod mer som prosjekt enn livsprosjekt, og mange musikere fulgte strømmen der hvor elven ledet deg (det vil si der hvor det var gigs). Dette var før «festivalboomen» i Norge, og man anså fortsatt CD-salg og radiospilling som den primære inntektskilden fra musikkvirksomhet. Samtidig må man være ærlig på at å lage Soft Focus, i likhet med mange gode album, var en intens kreativ prosess, med sterke viljer fra forskjellige bidragsytere med ulike følelser å kanalisere – en prosess man ofte kan trenge en pause fra når det er over.

Våren 2024, tjue år etter, er pausen over. Euroboys er klare for å stemme opp gitarene igjen (D-A-D-G-A-D). Det viser seg at både publikum og bandet selv er glade i den 20 år gamle skiva, som fanger et eller annet som bare framstår som veldig uskyldig og fint i forhold til verden vi lever i idag. Tidligere i år ble Soft Focus re-utgitt i vinylversjon for første gang, i serien Norske Albumklassikere.

Klarer du ikke å vente helt til festivalsommeren, kan du altså oppleve Euroboys spille Soft Focus fredag 12. april på Parkteatret.

EUROBOYS 2004-2024:

Mats Engen: bass, vokal
Trond Mjøen: gitar, vokal
Knut Schreiner: gitar, vokal
Erling Norderud Hansen: tangentinstrumenter
Anders Møller: slagverk