Cigarettes After Sex annonserer i dag sitt tredje album, X’s, som slippes 12. juli. Med X’s får Cigarettes After Sex endelig hovedrollen – ikke bare som et av dagens fremste indieband, men som en av de mest globalt anerkjente aktørene på tvers av sjangere. Deres uortodokse vei til superstjernestatus, har bidratt til å endre definisjonen av suksess for artister i den moderne æraen.

Sammen med annonseringen av nytt album, lanserer de også en stor turné som vil strekke seg over hele kloden, inkludert show på NYC’s Madison Square Garden og Londons O2 Arena. Sammen med disse kunngjøringene slippes også singelen, "Tejano Blue". Alt dette kommer i en tid hvor bandets fanbase er i ferd med å nå nye høyder på tvers av plattformer, og rett etter noen store milepæler, blant annet at Cigarettes After Sex har solgt til platina i USA og at singelen «Apocalypse» nettopp har passert 1 milliard strømninger på Spotify (en av kun 550 spor som har gjort det på plattformen), hvor den ventes å passere 2 milliarder i løpet av det neste året.

I løpet av de siste ukene har bandet subtilt signalisert til fansen at det er ny muiskk på vei ved å øke postfrekvensen på sosiale medier. Dette har ikke gått ubemerket hen, noe man ser på tusenvis av kommentarer som roper etter det nye albumet, til en 94% økning i deres daglige følgertall på Spotify. I tillegg til å være nummer 237 på listen over Spotifys Top 500 artister, med 23,5 millioner månedlige lyttere, har Cigarettes After Sex også fem forskjellige sounds i topp 1% på TikTok. Det er trygt å si at deres publikum er klart og parat for en ny plate. Deres stadig økende oppgang er desto mer bemerkelsesverdig når du vurderer at bandmedlemmene forblir mystiske figurer, det finnes ingen musikkvideoer, og deres kunstverk er for evig i dyster monokrom. Men i æraen for personlighetskulter, er det kanskje denne vedvarende tilknytningen til estetikk og avvisningen av overeksponering, til fordel for litt mystikk, som har skapt rom for at fansen virkelig kan samhandle med musikken deres, og dele den som en ulovlig hemmelighet.

Fylt med rå, billedrike, noen ganger dristige tekster satt til fengslende, langsomme pop-låter, vet Gonzalez hvordan han skal fange hver følelse i ett romantisk forhold. Men hvor tidligere album har trukket fra en blanding av flere forhold, fokuserer hans forventede tredje album ‘X’s’ hovedsakelig på bare ett forhold som varte i fire år. "Platen føles brutal," innrømmer Gonzalez. "Jeg kunne sittet og snakket om dette tapet med noen, men det ville ikke rørt ved kjernen. Jeg må virkelig skrive om det, synge om det, ha musikken, og så kan jeg begynne å analysere og lære av det. Eller bare gjenoppleve det – på en god måte. Jeg har ikke den greia med å ville glemme."

Mens de fortsetter å utforske klassiske pop sangstrukturer, har Gonzalez beveget seg bort fra tidligere soniske peilemerker fra ‘50- og ‘60-tallet, og finner seg nå trukket mot en ‘70-/’80-talls saktedans. Mens (i typisk Cigarettes-stil) disse endringene kan være subtile, er den samlede resulterende energien sammenlignbar med tårer under discokulen på dansegulvet.



«Tejano Blue» forteller om musikken fra bandleder Greg Gonzalez’s barndom i Texas, og resulterer i en av de mest minneverdige versjonene til nå av bandets lett gjenkjennelige, sensuelle og tidløse kjærlighetssanger. Gonzalez forklarer:

"Jeg vokste opp i El Paso & Tejano-musikk er stort der. Du kunne gå til mange av barene i byen å høre artister som Selena, Los Ángeles Azules og La Mafia bli spilt over høyttalerne. Det var i atmosfæren rundt meg den gangen, men jeg avviste det alltid og ble heller trukket mot alt annet jeg virkelig likte.

– Flere år senere, da jeg bodde i New York City, begynte jeg endelig å lytte til Selenas «Como La Flor», samtidig som jeg også lyttet til mye Cocteau Twins. Jeg hadde da ideen om å prøve å kombinere begge deres lydbilder på en eller annen måte, noe som føltes litt rart, men det kom også fra et ønske om gjenoppdagelse, og å få en kobling med musikken som jeg hørte rundt meg i min ungdom.