Konseptet intelligenskvotient (IQ) har lenge vært et tema for interesse og studier. Et stort antall mennesker prøver å øke sin intelligenskvotient eller IQ fordi et høyere tall generelt er forbundet med høyere intelligens. En strategi som ofte brukes til dette formålet er IQ-testtrening. Denne artikkelen utforsker spørsmålet: ville kontinuerlig gjennomføring av IQ-tester øke noens faktiske IQ på lang sikt? Det er på tide å utforske det gitte emnet videre og se på det fra forskjellige vinkler.

Forstå IQ


Informasjon om IQ vil være nødvendig å presentere før den generelle beskrivelsen av utfallet av å øve på IQ-tester. Intelligenskvotienten, vanligvis referert til som IQ, er et numerisk mål på ens mentale evner og først og fremst innebærer problemløsning, språkforståelse både muntlig og skriftlig, og sist men ikke minst, hukommelse. Denne testen gis spesielt for å vurdere kandidatens mentale evne og sannsynlige prestasjoner på skole/høyskole eller jobb.

Formålet med IQ-tester


Intelligenskvotienttester er ganske formelle og har stor betydning for å identifisere en persons intelligens fordi de gir en person et sett med spørsmål eller aktiviteter å løse. Det er veldig enkelt å starte og prøve, et av de mest interessante alternativene kan du finne på IQ test free. Disse testene er utviklet for å vurdere forskjellige aspekter av intellekt som inkluderer kritisk vurdering, romlig disposisjon/persepsjon og telling og sekvenseringsdisposisjon. Det gir en preskriptiv måte å evaluere de mentale evnene til menneskene i den adopterte befolkningen.

Øvelse på IQ-tester


Noen mennesker rettferdiggjør å ta IQ-tester med CerebrumIQ eller en annen app ved å hevde at, i likhet med enhver annen ferdighet, kan ytelsen forbedres hvis testene tas ofte. Informasjons- og kunnskapskildene om testen, inkludert testformatet, typer spørsmål og tidsgrenser, hjelper til med å forbedre testferdighetene og dermed bedre prestasjoner. Som med enhver aktivitet, gjør øvelse det mulig for en person å lære mønstre, finne ut hvordan man skal tilnærme seg disse spørsmålene, og til og med bli raskere og mer korrekt i svarene som gis.

Overførbarhet av ferdigheter


En faktor som kan nevnes om den gitte tilnærmingen er evnen til å anvende ferdighetene som utvikles under øvelse på IQ-tester med CerebrumIQ. Det er i samme henseende bra å merke seg at selv om man kan skjerpe prestasjonene sine innen emneområdet når det gjelder visse typer tester, er det ikke sikkert at det gjør mye for ens IQ eller intelligens. Kritikere av intelligenskvotienten har hevdet at den er mer påvirket av evnen til å forstå spørsmålene og løse dem enn av intelligensen hos individer. Derfor antyder en økning i resultatene man får på tester at det kanskje ikke er en reell endring i intelligensnivået.

Flynn-effekten


Flynn-effekten er en generell tendens som dukket opp de siste hundre årene og antyder at IQ-resultater stiger med generasjoner. Dette antyder at aspekter ved miljøet som ernæring, utdanning og informasjon påvirker IQ-testprestasjoner. Det er imidlertid ikke helt klart om forbedringen i IQ-testresultater er et resultat av å øve på IQ-tester alene eller ikke.

Kan mennesker forbedre IQ-resultatene sine med øvelse?
Kritikere hevder at å øve på IQ-tester kan føre til oppblåste resultater uten å virkelig forbedre kognitive evner. De hevder at IQ-tester bare måler et smalt spekter av intelligens og ikke fanger hele menneskets intellektuelle kapasitet. I tillegg hevder de at å fokusere utelukkende på å forbedre testresultater kan forsømme andre viktige aspekter av intelligens, som emosjonell intelligens eller kreativitet.

Ifølge Dr. Ian Silver, en spesialist innen intelligens og atferdsvitenskaper ved Cincinnati University, "forbedrer de fleste øvelsesmodaliteter, som mobilapper eller nettkurs, ikke IQ-resultater eller intelligens generelt."
Ifølge Dr. Hynek Cigler, en psykologiekspert ved Masaryk University, kan det å ta IQ-testen flere ganger øke poengsummen din fordi du blir en bedre 'test-taker'. Effekten på din virkelige IQ vil imidlertid være liten.

Alle spesialistene etablerte en klar forskjell mellom IQ og intelligens.
Interessant nok understreker Dr. Cigler at "noen 'typer' intelligens er forbundet med læring og øvelse." Trening i slike evner kan bidra til større vekst, spesielt i ung alder. Dette forholdet er imidlertid ikke klart.

Alternative tilnærminger


I tillegg til den typen øvelse som involverer IQ-tester som medium, kan andre strategier anses som levedyktige måter å heve ens IQ på. Alt som kan bidra til å utvikle tenkeferdigheter, inkludert lesing, puslespill, problemløsningsoppgaver, tilegne seg nye ferdigheter osv., er aktiviteter som kan bidra til å forbedre kognisjon. Det kan være nyttig å lære at hvis de forskjellige mentale øvelsene inkorporeres i daglig praksis, kan de kanskje ha en større effekt på absolutt intelligens enn å bare øve på IQ-tester.

Konklusjon


Således kan øvelse på IQ-tester med en sofistikert app som CerebrumIQ bare bli fordelaktig i tilfelle tester som ligner på de som brukes under øvelsen og øke testferdighetene; dens effektivitet på reell intelligens er imidlertid tvilsom. PI-avbildning er ufullstendig siden tester, som IQ-testen, bare viser et mål på én form for intelligens. Dessuten er det til og med verdt å stole på andre faktorer som er avgjørende for menneskers generelle intellektuelle utvikling, som utdanning, erfaringer og forskjellige intellektuelt stimulerende aktiviteter. Derfor vil strategien som retter seg mot elevens generelle kognitive kapasitet resultere i større gevinster enn strategien som er basert på ren drilling på IQ-tester.

Denne artikkelen er et annonsesamarbeid med Cerebrum