Foto: Jenny Berger Myhre
Iris Silver Mist er tittelen på det nye albumet til Jenny Hval. I dag deler hun første singel med tittel "To be a rose". Albumet slippes 2. mai på Smalltown Supersound i Norge. Albumet gis ut digitalt og i limitert vinylutgave med transparent vinyl i Norge. I resten av verden slippes album via 4AD.Tittelen på albumet er hentet fra parfymen fra Serge Lutens ved samme navn, og låtene bærer preg av duftens pudrete, skinnende karakter, slik de beveger fra blomster til røyk, og føles spøkelsesaktig, men likevel levende. Albumet begynte ikke med musikk, men med fraværet av den.
Da livemusikken forsvant under pandemien, satt Jenny Hval igjen med et musikalsk tomrom som var vanskelig å sette fingeren på – frem til hun ble opphengt i parfyme. Hun luktet på ting, leste, samlet og skrev – mens musikken var lagt til side omga hun seg med parfymens noter og akkorder. Det tok henne et år å forstå hva som egentlig foregikk, men plutselig sto det klart for henne: Hun trengte en måte å sanse fysisk nærvær på. Da hun omsider begynte å lage musikk igjen, var låtene hennes infisert med duft.
I albumets første singel, «To be a rose», beveger vi opp fra jorda og ut på scenen. Denne gangen som en annen blomst, rosen: “A rose is a rose is a rose is a cigarette” snakkesynger Jenny over en ensom trommemaskinbeat. Roser og sigaretter er romantiske drømmebilder som kan dra deg over til et annet sted, og slik folder "To be a rose" seg ut. Akkurat som noe forandrer seg foran øynene dine når du fokuserer for hardt på det, bretter den trompetaktige synthlyden i låta seg over i syntetiske strykere, og omsider også ned til en bass. Trommerytmen intensiveres og fylles ut, akkordene endrer seg under hvert refreng, som om rosen gror høyere og høyere. Hun beskriver sin mors sigarettrøyk som danser gjennom lufta: “I was singing in my room, she smoked on the balcony/Long inhales and long exhales performed in choreography.”
Lydopptak har funnet veien inn i musikken i flere av låtene, og visker ut grensen mellom musikken og dens omgivelse. I Heiner Müller hører vi lyden av Jenny som går tur med hunden sin i regnet og synger for seg selv. I Spirit Mist, lyden av t-banen. “Det handler om bevegelse” sier Jenny om albumet, men hun mener det mer symbiotisk enn bokstavelig. Å bli del av lyden, når lyden blir til en sang og en sang går over i den neste. Når hun blir del av musikken, blir parfymen hennes det også.
Iris Silver Mist er et album om scenen og musikken og hvordan den kan endre oss. Hvordan den føles, hvordan den beveger seg, setter seg på og under huden vår, skriver plateselskapet i pressemeldingen.
Turnédatoer:
5. april – MADRID, SPANIA, Electrónica en Abril
21. mai – LONDON, UK, Islington Assembly Hall *
23. mai – BRUSSELS, BELGIA, Le Nuit Botanique
27. mai – BERLIN, TYSKLAND, Silent Green (Betonhalle) *
30. mai – AMSTERDAM, NEDERLAND, Muziekgebouw
5. juni – OSLO, NORGE, Parkteatret *
* w/ Thea Grant