Bendik Brænne - How To Fake It In America
Lovende singer-songwriter som kan bli Norges svar på Ryan Adams
De fleste kjenner Bendik Brænne (25) som saksofonist, studiomusiker og medlem av Los Plantronics. Men han spiller også piano, og synger med en følelsesladd stemme som ligner mye på den til Jeff Tweedy fra Wilco.
Musikken på debutalbumet How To Fake It In America minner en del om Bright Eyes og særlig Ryan Adams. Men soundet er tidvis mer countrypreget /ikke så rart, det er jo innspilt i Nashville). Det er lite sax her, og mye gitar, fele og orgel.
Plata begynner med den anonyme balladen Still Too Small, som ledsages av lapsteelgitar-toner. Men så følger tre strake gromlåter: radiohiten Curtis Came To Stay har en intro som ligner veldig på The Bands The Weight. Dette er en glimrende, fengende sang som handler om soulsaksofonisten King Curtis. Northern Sky er pur country med fele og herlige vokalharmonier. Hey Gillian! høres ut som en hyllest til Gillian Welch, men soundet ligger langt unna hennes. Dette er nemlig fengende rootsrock med orgelbrus, ikke ulikt Drive-by Truckers.
Jeg har mindre sans for de fleste balladene på albumet, med unntak av Orange St. Her blåser Brænne sax sammen med full blåserrekke.
Avslutningen er sterk: Chuck Wagon Rag
er lystig country med fele og dobro. Og selveste Bobby Keys (som har turnert mye med Rolling Stones) spiller sax sammen med Brænne på 6 minutter lange Turn My Way. Her får vi både en baklengs gitarsolo og et langt instrumentalparti der de to saksofonistene nærmest jammer.
Bendik Brænne har en herlig stemme og skriver varierte, gode sanger på debutalbumet How To Fake It In America. Og som sagt: Digger du Ryan Adams og Bright Eyes, vil du like det godt!
Musikken på debutalbumet How To Fake It In America minner en del om Bright Eyes og særlig Ryan Adams. Men soundet er tidvis mer countrypreget /ikke så rart, det er jo innspilt i Nashville). Det er lite sax her, og mye gitar, fele og orgel.
Plata begynner med den anonyme balladen Still Too Small, som ledsages av lapsteelgitar-toner. Men så følger tre strake gromlåter: radiohiten Curtis Came To Stay har en intro som ligner veldig på The Bands The Weight. Dette er en glimrende, fengende sang som handler om soulsaksofonisten King Curtis. Northern Sky er pur country med fele og herlige vokalharmonier. Hey Gillian! høres ut som en hyllest til Gillian Welch, men soundet ligger langt unna hennes. Dette er nemlig fengende rootsrock med orgelbrus, ikke ulikt Drive-by Truckers.
Jeg har mindre sans for de fleste balladene på albumet, med unntak av Orange St. Her blåser Brænne sax sammen med full blåserrekke.
Avslutningen er sterk: Chuck Wagon Rag
er lystig country med fele og dobro. Og selveste Bobby Keys (som har turnert mye med Rolling Stones) spiller sax sammen med Brænne på 6 minutter lange Turn My Way. Her får vi både en baklengs gitarsolo og et langt instrumentalparti der de to saksofonistene nærmest jammer.
Bendik Brænne har en herlig stemme og skriver varierte, gode sanger på debutalbumet How To Fake It In America. Og som sagt: Digger du Ryan Adams og Bright Eyes, vil du like det godt!
FLERE ANMELDELSER
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>
Skvadron - Står i Flammer
Det nokså ferske bandet Skvadron er ute med sitt andre album, og det har vorte ei berg og dal-bane, fylt av energi, høge toppar, og eit par skarpe svingar. >>