The Besnard Lakes - Until in Excess...
Svevende, drømmende og storslått
Hvis du noen gang har hørt på The Besnard Lakes, så kjenner du allerede til gruppens svevende, drømmeaktige og tidvis shoegaze-aktige indierock. Dette har de drevet med i et helt tiår nå og har nettopp sluppet sin fjerde plate i rekken, en med det like svevende navnet Until in Excess, Imperceptible UFO. Signert på flotte Jagjaguwar Records, har canadierne gitt oss mange fine minutter med musikk, uten å helt ha fått det store gjennombruddet. Det kommer nok ikke denne gangen heller, men Until in Excess... er mer en god nok til å gi dem noen nye fans.
Denne gangen finner vi bandet mer drømmende en noen gang før, ikledd et mer elektronisk lydbilde og det hele er blitt så episk som de kan få det. Helt fra åpningsporet 46 Satires er det åpenbart at The Besnard Lakes sikter høyt, så spørsmålet blir hvor de lander. Vel, de når ikke månen, men det er pokker meg så nærme til tider; blinkskuddene på denne platen er nemlig veldig fine og utgjør bandets fineste øyeblikk til nå. Bomskuddene trekker derimot ned, og når de varer i seks minutter er det klart at det blir kjedsommelig til tider.
Men la oss ta det gode først; allerede nevnte 46 Satires åpner rolig med sin synth-intro og bygger seg gradvis og nydelig opp rundt vokalist Olga Goreas sin hviskende stemme. Etter 2 ½ minutt tas det helt ned før låten eksploderer et lite minutt senere i en fantastisk herlig gitarsolo. På dette tidspunktet holder det hele på å bli for svulstig, men låten bæres faktisk helt i mål rundt syv-minutters merket. Imponerende start! Et annet høydepunkt finner vi i People of the Sticks med sitt fengende riff som en rød tråd gjennom låten, og et meget flott refreng som setter seg. På Colour Yr Lights In er det den mannlige vokalisten Jace Lasek som har stafettpinnen og bytter mellom falsett og dypere stemme på det som kanskje er den mest storslåtte på platen. Igjen, det funker! The Specter høres ut som Neil Young tok over låtskrivingen en stund.
Når det er sagt er det noen av de andre låtene som drives av gårde uten å komme fram noe sted. Både And her Eyes Were Painted Gold og At Midnight er slike, hvor spesielt førstnevnte funker mest som en fem-minutters omvei mellom to av platens høydepunkter. Med tre slike låter blant åtte spor blir det selvsagt ingen toppkarakter. Likevel anbefaler jeg sterkt å sjekke ut de beste låtene her, for det er flere skjulte skatter å hente. Med høydepunktene fra Until in Excess... og heltheten til deres andreplate ...are the Dark Horse har jeg håp for The Besnard Lakes videre også!
Denne gangen finner vi bandet mer drømmende en noen gang før, ikledd et mer elektronisk lydbilde og det hele er blitt så episk som de kan få det. Helt fra åpningsporet 46 Satires er det åpenbart at The Besnard Lakes sikter høyt, så spørsmålet blir hvor de lander. Vel, de når ikke månen, men det er pokker meg så nærme til tider; blinkskuddene på denne platen er nemlig veldig fine og utgjør bandets fineste øyeblikk til nå. Bomskuddene trekker derimot ned, og når de varer i seks minutter er det klart at det blir kjedsommelig til tider.
Men la oss ta det gode først; allerede nevnte 46 Satires åpner rolig med sin synth-intro og bygger seg gradvis og nydelig opp rundt vokalist Olga Goreas sin hviskende stemme. Etter 2 ½ minutt tas det helt ned før låten eksploderer et lite minutt senere i en fantastisk herlig gitarsolo. På dette tidspunktet holder det hele på å bli for svulstig, men låten bæres faktisk helt i mål rundt syv-minutters merket. Imponerende start! Et annet høydepunkt finner vi i People of the Sticks med sitt fengende riff som en rød tråd gjennom låten, og et meget flott refreng som setter seg. På Colour Yr Lights In er det den mannlige vokalisten Jace Lasek som har stafettpinnen og bytter mellom falsett og dypere stemme på det som kanskje er den mest storslåtte på platen. Igjen, det funker! The Specter høres ut som Neil Young tok over låtskrivingen en stund.
Når det er sagt er det noen av de andre låtene som drives av gårde uten å komme fram noe sted. Både And her Eyes Were Painted Gold og At Midnight er slike, hvor spesielt førstnevnte funker mest som en fem-minutters omvei mellom to av platens høydepunkter. Med tre slike låter blant åtte spor blir det selvsagt ingen toppkarakter. Likevel anbefaler jeg sterkt å sjekke ut de beste låtene her, for det er flere skjulte skatter å hente. Med høydepunktene fra Until in Excess... og heltheten til deres andreplate ...are the Dark Horse har jeg håp for The Besnard Lakes videre også!
FLERE ANMELDELSER
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>
Skvadron - Står i Flammer
Det nokså ferske bandet Skvadron er ute med sitt andre album, og det har vorte ei berg og dal-bane, fylt av energi, høge toppar, og eit par skarpe svingar. >>