Jon Hopkins - Immunity
Jon Hopkins returnerer og dominerer.
Etter tre år returnerer den britiske Jon Hopkins med den tjukke skiva Immunity. Åpningslåta We Disappear - som består av små, knapt umerkelige gnister - virker sugerende i den forstand at den kun trekker lytteren mer og mer inn. Rytmen vokser seg mer intens, og til tider kan den virke klaustrofobisk, helt til den nærmer seg slutten, hvor den, til lytterens forbauselse, myknes, som for å innlede neste sang, Open Eye Signal. Allerede i den tredje sangen, Breath This Air, har han fanget oppmerksomheten til lytteren.
Vi kjenner igjen Hopkins fra hans forrige soloalbum, Insides, som kom ut i 2009, og der Insides var luftig, er Immunity det motsatte. Med dens dramatiske, moderne og minimalistiske låter, klarer han å trenge seg inn i elektronikasjangeren på ny, samt. riste av seg skyggen til Insides. Immunity som består av en variasjon innen sjangre som house, techno og sjangeren Hopkins kjenner seg mest bekvem i, elektronika, virker til å ha røtter fra Depeche Mode, og andre 80 talls synth-dominerende sanger, noe som alltid er et stort pluss i boka.
Med Immunity klarer Hopkins å skape sanger som en etter en tar sin tid på å vokse, utvikle seg til klimatiske høyder, og på samme måte som hver sang tar sin tid på å bygge seg opp, bruker den også tid på å bryte seg ned. Dette gir en følelse av en fortreffende helhet der det ikke finnes brå avslutninger i noen av sangene, og gir lytteren følelsen av at hele albumet «henger sammen». Dog musikken til tider kan virke repeterende med den samme oppbyggingen på hver låt, mangel på eksperimentasjon, imponerer Hopkins med arrangering av piano og synth som han trekker inn når det er luft, noe som gir følelsen av at ingenting er tilfeldig, alt har en mening.
Abandon Window blir en avstikker, en luftig, piano-dominerende liten vakker perle, som innleder til skivens avslutning som uheldigvis trekkes ned av sangen Form By Firelight med dens subbende rytme som verken gir motstand eller tilføyer noe til resten av albumet.
Albumet myknes opp mer og mer mot slutten, de harde tonene oppløses, bakgrunnsstøyet minimaliseres og en slags ro oppstår der det dominerende, er svært vakre pianotoner.
Jon Hopkins klarer, med Immunity, å kreve sin rettferdige plass i elektronika sjangeren, nå gjenstår det bare å vente på mer.
Vi kjenner igjen Hopkins fra hans forrige soloalbum, Insides, som kom ut i 2009, og der Insides var luftig, er Immunity det motsatte. Med dens dramatiske, moderne og minimalistiske låter, klarer han å trenge seg inn i elektronikasjangeren på ny, samt. riste av seg skyggen til Insides. Immunity som består av en variasjon innen sjangre som house, techno og sjangeren Hopkins kjenner seg mest bekvem i, elektronika, virker til å ha røtter fra Depeche Mode, og andre 80 talls synth-dominerende sanger, noe som alltid er et stort pluss i boka.
Med Immunity klarer Hopkins å skape sanger som en etter en tar sin tid på å vokse, utvikle seg til klimatiske høyder, og på samme måte som hver sang tar sin tid på å bygge seg opp, bruker den også tid på å bryte seg ned. Dette gir en følelse av en fortreffende helhet der det ikke finnes brå avslutninger i noen av sangene, og gir lytteren følelsen av at hele albumet «henger sammen». Dog musikken til tider kan virke repeterende med den samme oppbyggingen på hver låt, mangel på eksperimentasjon, imponerer Hopkins med arrangering av piano og synth som han trekker inn når det er luft, noe som gir følelsen av at ingenting er tilfeldig, alt har en mening.
Abandon Window blir en avstikker, en luftig, piano-dominerende liten vakker perle, som innleder til skivens avslutning som uheldigvis trekkes ned av sangen Form By Firelight med dens subbende rytme som verken gir motstand eller tilføyer noe til resten av albumet.
Albumet myknes opp mer og mer mot slutten, de harde tonene oppløses, bakgrunnsstøyet minimaliseres og en slags ro oppstår der det dominerende, er svært vakre pianotoner.
Jon Hopkins klarer, med Immunity, å kreve sin rettferdige plass i elektronika sjangeren, nå gjenstår det bare å vente på mer.
FLERE ANMELDELSER
Paul McCartney & Wings - One Hand Clapping
Paul McCartney og Wings byr på en liten skattekiste med nye og gamle låter i den kinoaktuelle dokumentarfilmen "One Hand Clapping". >>
David Gilmour - Luck and Strange
Nei, David, dette er ikke det beste du har gjort siden The Dark Side of the Moon. >>