Som en gave til fansen, har Ane Brun gitt ut en dobbel samleplate med sjeldne innspillinger. Den halvt akustiske, halvt elektroniske Rarities følger den kjente formelen: sårbar vokal + enkle arrangementer = sant.

Man kan trygt si at Ane Brun er Norges folkdronning, da det er ingen kvinnelige artister her til lands som evner å skape så mye magi, kun ved hjelp av stemmen sin og et par grep på en kassegitar. Rarities er stappfull av covere, samt et par originallåter. Her er Ane Brun like solid som alltid, dog en smule ensidig.

Første halvdel av platen er akustisk. Som forventet, er det skjøre tekster som står i sentrum. Ane Brun er modig med covervalgene sine. Hun tar for seg ikoniske låter av blant annet Leonard Cohen og The Beatles, og gjør dem til sine egne. Et mer overraskende høydepunkt på platen, er R&B-hiten 1 Thing fra 2005, som hun har forvandlet til ugjenkjennelige. I tillegg er ofte vanskelig å skille Ane Bruns egne sanger fra coverene, noe som sier en hel del om talentet hennes som låtskriver.

B-siden av platen introduseres med originallåten The Opening, som gjestes av Fleshquartet. Sangen hinter både til klassisk musikk og 80-tallssynthpop, og er en deilig overgang fra det akustiske til det elektroniske. Den etterfølges av Björk-låten, Jóga, som er et av de få uinteressante coverene på platen. Videre utforsker Ane Brun sin mer lekne side. Det er forfriskende å høre henne ha det litt gøy med besetninger og arrangementer, da Rarities er i overkant intens og monoton. Depeche Mode-låten Fly on the Windscreen og Ane Bruns Petrified Forest Road er nevneverdig festligheter.

Siden Rarities kun er et samlealbum, er det ikke nødvendig å se på det som noe annet enn ekstra krydder i en allerede solid diskografi. Det er ikke den viktigste Ane Brun-platen å ha i hylla, men for all del, det er masse godbiter her.