Rosanne Cash - The River And The Thread
Mesterlige historier fra sørstatene
Rosanne Cash har hatt en lang og suksessfull karriere innen country-sjangeren, men det er kanskje ikke så overraskende med tanke på at hun er datter av selveste Johnny Cash. Hun ble født i Memphis ved elven Mississippi, et område hun vender tilbake til på det nye albumet The River And The Thread, utgitt på legendariske Blue Note Records. Dette er hennes første utgivelse med egne låter siden Black Cadillac i 2006. I sangene på The River And The Thread møter vi ulike skjebner i forskjellige tidsepoker som utspiller seg rundt elven.
Memphis blir nevnt allerede i åpningssporet A Feather’s Not A Bird og ved flere anledninger utover på albumet. A Feather’s Not A Bird er en knallåpning med seig bluesrytme, der Cash åpner opp universet hvor fortellingene utspiller seg. Låtene som følger er om mulig enda bedre-- det er lenge siden jeg har hørt en sterkere åpning på et album enn med de fire første låtene på The River And The Thread. Etta’s Tune er et av de mange høydepunktene, med fantastisk melodi og delikat gitarspill av ektemannen og samarbeidspartner John Leventhal. Modern Blue må også trekkes frem som en av albumets store låter. Den er mer energisk og rocka enn de andre sporene på plata, men det er et effektivt grep for å få opp tempoet litt før det igjen roes ned på Tell Heaven. Lydbildet er varmt, nedstrippet og behagelig, med fantastisk gitarspilling av Leventhal hele albumet i gjennom. Sammen med gitarspillingen gjør Cash sine gripende tekster dette albumet til en flott opplevelse. Cash er en mesterlig historieforteller, som ved nydelige Night School og When The Master Calls The Roll (skrevet sammen med eks-ektemann Rodney Crowell). På sistnevnte låt finner vi for øvrig et stødig kor bestående av Crowell, Kris Kristofferson, John Prine og Tony Joe White.
The River And The Thread har fått berettiget hyllest og kommer nok til å stå igjen på mange oppsummeringslister når året er omme. Det er et album med gode låter, fantastiske tekster («We talk about your drinking, but not about your thirst» fra World Of Strange Design) og smakfull instrumentering. Konseptet med å gi ut et album med historier fra sørstatene med Mississippi som fellesnevner er særdeles vellykket. Ifølge Cash er det menneskene rundt elven som forandrer seg, for som hun synger på avslutningssporet Money Road; «The river stays the same». Dette albumet må sjekkes ut.
Memphis blir nevnt allerede i åpningssporet A Feather’s Not A Bird og ved flere anledninger utover på albumet. A Feather’s Not A Bird er en knallåpning med seig bluesrytme, der Cash åpner opp universet hvor fortellingene utspiller seg. Låtene som følger er om mulig enda bedre-- det er lenge siden jeg har hørt en sterkere åpning på et album enn med de fire første låtene på The River And The Thread. Etta’s Tune er et av de mange høydepunktene, med fantastisk melodi og delikat gitarspill av ektemannen og samarbeidspartner John Leventhal. Modern Blue må også trekkes frem som en av albumets store låter. Den er mer energisk og rocka enn de andre sporene på plata, men det er et effektivt grep for å få opp tempoet litt før det igjen roes ned på Tell Heaven. Lydbildet er varmt, nedstrippet og behagelig, med fantastisk gitarspilling av Leventhal hele albumet i gjennom. Sammen med gitarspillingen gjør Cash sine gripende tekster dette albumet til en flott opplevelse. Cash er en mesterlig historieforteller, som ved nydelige Night School og When The Master Calls The Roll (skrevet sammen med eks-ektemann Rodney Crowell). På sistnevnte låt finner vi for øvrig et stødig kor bestående av Crowell, Kris Kristofferson, John Prine og Tony Joe White.
The River And The Thread har fått berettiget hyllest og kommer nok til å stå igjen på mange oppsummeringslister når året er omme. Det er et album med gode låter, fantastiske tekster («We talk about your drinking, but not about your thirst» fra World Of Strange Design) og smakfull instrumentering. Konseptet med å gi ut et album med historier fra sørstatene med Mississippi som fellesnevner er særdeles vellykket. Ifølge Cash er det menneskene rundt elven som forandrer seg, for som hun synger på avslutningssporet Money Road; «The river stays the same». Dette albumet må sjekkes ut.
FLERE ANMELDELSER
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>
Skvadron - Står i Flammer
Det nokså ferske bandet Skvadron er ute med sitt andre album, og det har vorte ei berg og dal-bane, fylt av energi, høge toppar, og eit par skarpe svingar. >>