Film School - Hideout
My Bloody Valentines arvtagere?
California-bandet Film School viser med sitt tredje album at inspirasjonen til My Bloody Valentine og Jesus & The Mary Chain er enda mer tydelig enn på sine tidligere utgivelser. Med en overveldende og støyende gitarsound, bygd opp med hjelp av bass og trommer, samt en monoton, men til tider drømmende vokal gjør at Hideout lett kan bli plassert i shoegazer-sjangeren, sammen med blant annet våres egne Serena-Maneesh, uten at det egentlig innebærer riktighet. For musikalsk er Film School så mye mer enn bare shoegazing og psykedelia, selv om dette er hovedingrediensene i musikken, noe som fører til at de heller faller inn i den allerede altfor vide indierock-sjangeren.
Men det å sjangerplassere Hideout er ikke det største problemet med platen. Det er desto vanskeligere å finne en låt som overgår resten av materialet. For selv om de fleste låtene holder bra kvalitet, er det likevel ingen som utmerker seg mer enn andre. Til tider kan det faktisk være vanskelig å få med seg at man har gått over i en ny låt. Med dette i mente kan derfor Hideout føles ensformig, og nesten litt kjedelig, uten at det egentlig er det. For hadde man hørt låtene som enkeltlåter, for eksempel på et utested, ville man nok sagt at det var kule låter, men når man får alle låtene på rad og rekke, som man gjør på et album, så føles det ut som om låtene mer eller mindre drukner i hverandre.
Likevel er det positivt at band prøver å videreføre arven fra blant annet My Bloody Valentine. Og selv om Film Schools Hideout ikke når helt opp, så vil den kanskje føre til at enda flere får opp ørene til shoegazerfenomenet som oppsto mot slutten av 80-tallet.
6/10
Film Schools offisielle hjemmeside
Hør Film School på Myspace
Men det å sjangerplassere Hideout er ikke det største problemet med platen. Det er desto vanskeligere å finne en låt som overgår resten av materialet. For selv om de fleste låtene holder bra kvalitet, er det likevel ingen som utmerker seg mer enn andre. Til tider kan det faktisk være vanskelig å få med seg at man har gått over i en ny låt. Med dette i mente kan derfor Hideout føles ensformig, og nesten litt kjedelig, uten at det egentlig er det. For hadde man hørt låtene som enkeltlåter, for eksempel på et utested, ville man nok sagt at det var kule låter, men når man får alle låtene på rad og rekke, som man gjør på et album, så føles det ut som om låtene mer eller mindre drukner i hverandre.
Likevel er det positivt at band prøver å videreføre arven fra blant annet My Bloody Valentine. Og selv om Film Schools Hideout ikke når helt opp, så vil den kanskje føre til at enda flere får opp ørene til shoegazerfenomenet som oppsto mot slutten av 80-tallet.
6/10
Film Schools offisielle hjemmeside
Hør Film School på Myspace
FLERE ANMELDELSER
The Black Keys - Ohio Players
Skivebom med skiveutglidning. To til tre gode låter av totalt fjorten er ironisk imponerende til å være Dan Auerbach og Patrick Carney. Kanskje er det Beck sin skyld. >>
Vampire Weekend - Only God Was Above Us
Brooklyn-bandet er tilbake med et sterkt, dog noe desillusjonert, album >>
The Good The Bad The Zugly - Decade of Regression
De nye prinsene av rodeoen. Femten år i bransjen markeres med en blanding av gamle og nye ideer. Lavterskel og høyt taknivå. >>
Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
Chelsea Wolfe sitt syvende studioalbum er hennes sterkeste utgivelse på flere år. >>
Metteson - Look To A Star
Etterlengtet og solid debut etterlater oss tilstrekkelig forsynt heller enn sulten på mer. >>
Bokassa - All Out Of Dreams
Bomber og granater, kuler og krutt. Bokassa leverer blitzkrieg rock full av høyspenning. >>